Renault-Nissan bouwt bijna helft goedkope auto's

Door: REDACTIE 24-09-2007

Zet je kras, want het is om achterover te vallen. Gelukkig zaten we neer toen de tekst ons bureel kwam binnengerold. Stel je voor: De alliantie Renault-Nissan draait zodanig lekker dat het bedoelde bericht "Low Cost Revolution" van het Automotive Institute Analyst Note PWC het had over de mobilisatie van de massa. Men voorziet dat de mega-trend van goedkope auto's tot drie miljoen eenheden zal groeien. Meer nog: Renault-Nissan zou binnen de drie jaar een aandeel van 25% "low cost vehicles" op hun totale productie realiseren. En nog verrassender is dat tegen 2011 de Frans-Japanse groep liefst 42% van alle geassembleerde lage-kosten-auto's voor haar rekening zou nemen. De alliantie neemt voorsprong met de Logan, die behalve in Romenië ook in India (een alliantie met het Indiase Mahindra) van de band lopen. Met die laatste, extra productievestiging, wil de groep landen als Vietnam en Indonesië bevoorraden.

de mobilisatie van de massa

Uiteraard zal de concurrentie niet blijven stilzitten, zoals Volkswagen dat werkt aan een A000 platform voor een vierplaatser die onder de Fox zou komen te staan. Bijzonderheid van dit model is dat het, zoals ooit de Kever, een achterwielaangedreven auto zal zijn. Voor West-Europa staat deze bijzonder interessante auto klaar met uitrustingen zoals de airco, airbags en stuurbekrachtiging en zou hij kunnen worden aangeboden voor het zachte prijsje van 8.000 euro. Wij kenden het model onder de codenaam New Smal Family maar intussen kreeg de mini VW een échte naam nl. Up! Het uitroepingsteken sluit niet onze zin, maar maakt werkelijk deel uit van de modenaam. In China, Brazilië en India rolt binnenkort een gelijkaardig Up!model uit de werkplaatsen. Een versie die zal worden aangeboden voor 5.000 tot 7.000 euro. Ook een afgeleid model zal onder de Skoda-merknaam worden gefabriceerd. Op de massaproductie van deze nieuwe cult-erfgenaam Kever is het wel nog drie jaar wachten.

Ook Tata, dat al jaren een bruggenhoofd naar Europa wil slaan, zal een beterkope kleine auto uitbrengen, de I Lakh, die zou kunnen aan de voordeur worden gereden voor circa 6.500 euro Euro. Ook op komst is de Noble (China Automobile) een vierzitter die niet om te verbazen sterk gelijkt op de Smart en slechts 7.000 euro zal moeten kosten. De opvolger van de Ford Ka, die in samenwerking met Fiat in Polen zal worden gebouwd, zal eveneens de klasse van de beterkope auto's komen te vervoegen en aangezien Opel en Chevrolet niet ten achteren kunnen blijven staat de mini die onder de Agila en de Corsa is te situeren in de steigers. De nieuwe Subaru Justy werd gebouwd in samenwerking met Daihatsu, en die kennen er wat van om kleine auto's te bouwen (zoals de nieuwe Cuore, de zuinigste van de markt).

Intussen zal de Franse constructeur met alle middelen wroeten om niet z'n supergoedkope modellen, maar z'n nieuwe paradepaard, de Laguna III, onder de aandacht te brengen. Opperbaas Carlos Ghosn heeft een actieplan opgesteld waarbij de nadruk zal worden gelegd op de kwaliteit en de duurzaamheid in plaats van de originaliteit van het nieuwe model. De reden daarvan is de zorgelijke aanloop van de huidige Laguna II die tot grote onvrede van de verdelers en vooral de kopers alle kinderziekten meemaakte die men zich maar indenken kan. En waaraan nagenoeg twee jaar moest gesleuteld worden om de kar uit de modder te trekken. Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen. Renault heeft bezeerd gereageerd met een voorbeeld te gaan nemen bij compagnon Nissan. Dat werpt vruchten af en Renault brengt dan ook meteen een perfecte auto voor het voetlicht.

Geef commentaar
comments by Disqus