Autosalon van Brussel 2008 Audi

Audi
Bekijk 2 foto's
Door: REDACTIE 24-12-2007

Het belooft druk te worden in Paleis 5. Audi pakt er immers groots uit. De Duitsers tonen de snelste versie van de TT, de TT S, immers voor het eerst op Europese bodem. Die TT heeft een geblazen 2-liter onder de kap. Die bestaat bij Volkwagen-Audi in vermogens van 200pk (o.m. voor de ‘gewone' TT) tot 265pk (S3). Maar de ingenieurs hebben nog eens goed op de bodems van de cilinders gekeken en daar nog vijf extra paarden gevonden. De centrale wordt gecombineerd met een handbediende zesbak en een integraalaandrijving. Uiteraard geniet het model een agressievere aankleding.

Op basis van de A5, die zelf ongetwijfeld ook nog heel wat kijklustigen zal trekken, introduceert het prestigemerk met de vier ringen de nieuwe Audi A4. Een model waarmee BMW's 3-Reeks onomwonden in het vizier genomen wordt. De A4 werd een flink stuk groter dan z'n voorganger, maar Audi legt daar weinig nadruk op. Dynamisme is het sleutelwoord. Het motorenpalet is van meet af aan zeer uitgebreid. Wij onthouden vooral dat Audi afstapt van de TDI's met pompinjectoren en eindelijk common-rail diesels aanbiedt. Overigens betekent dat laatste niet dat we nieuw motorblok krijgen. De injectiemethode wijzigt, maar het blok bleef -net als het ganse voorbije decennium- ongewijzigd.

De Audi R8 blijft een knaller... en dankzij z'n 420pk sterke centraal gemonteerde 4.2l V8-motor is dat niet alleen figuurlijk bedoeld. De RS6 die hij aan z'n zijde krijgt, en die debuteert als break, werd evenwel pas op het Aut osalon van Frankfurt onthuld en is dus recenter. Een stuk krachtiger ook. Onder de kap vinden we een 5,2l V10. In atmosferische toestand is geen blokje om mee te sollen, maar de zuurstof wordt in casu door twee turbo's de cilinderbalken in geperst. Resultaat? Liefst 580pk. Vierwielaandrijving en een conventionele zestrapsautomaat (met koppelomvormer) voeden die kracht aan het rubber. Als de aandrijflijn tot het uiterste gegeseld wordt, knalt de RS6 zich in amper 4,6 tellen uit de startblokken (naar 100km/u).

De A3 1.9TDIe is even van een ander allooi. Het is Audi's dieselvriendelijke versie. Dat model kreeg de gebruikelijke behandeling die vooral gericht is op een vermindering van de wrijving en het verlagen van de motortoerentallen. Het normverbruik daalt door de ingreep van 5,0 naar 4,4l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus