Autosalon van Brussel 2008 BMW

BMW
Bekijk 3 foto's
Door: BV 24-12-2007

Terwijl de productieversie van de X6 op de NAIAS in Detroit staat te blinken, moet Brussel het stellen met het prototype van de nieuwe blikvanger. Maar niet getreurd, uiterlijke verschillen zijn er nauwelijks. In Brussel vinden we de hybride-variant. Die is op komst maar staat zo 1-2-3 nog niet in het gamma. Het Sports Acitvity Vehicle dat gebaseerd is op de X5 krijgt eerst meer conventionele motoren onder de kap. Die zijn hoogtechnologisch. Blikvanger is de 4.4l V8. Die heeft directe benzine-injectie en wordt ook nog eens dubbel geblazen. Goed voor 407pk en 600Nm trekkracht. Al dat geweld wordt door een zesbak naar het asfalt gestuurd. Met wat geluk rijdt je 5,4 tellen na het intrappen van je gaspedaal 100km/u. Eén trapje lager op de ladder staat een drieliter zes-in-lijn die eveneens door twee turbo's geblazen wordt. Dieselen kan ook. Er zijn twee versies voorzien en die hebben een identieke zuigerverplaatsing van 3 liter. De X-drive, die de aandrijfkrachten variabel over de voor- en achteras spreidt is uiteraard standaard. Net als op donormodel X5. De integraalaandrijving is wel verder onder handen genomen. De X6 beschikt steeds over een achterdifferentieel met twee planetaire tandwielstelsels en een koppeling per wiel. Dat snufje stelt BMW in staat de aandrijfkrachten voor elk van de achterwielen aan te passen. Door meer vermogen naar een bepaald achterwiel te sturen, kan de X6 dynamischer op het spoor gezet worden, klinkt het bij BMW.

Het gamma van de 1-Reeks werd het afgelopen jaar verder uitgebreid. Er kwam een versie met drie portieren die uiterlijk nauwelijks van de vijfdeurs te onderscheiden is. Recent werd nog de coupé-versie van de 1 in het gamma geschoven. Een model dat vooral met de VS in het achterhoofd werd ontwikkeld, en dat is de motorkeuze aan te zien. Een 135i is niet bepaald fiscaal vriendelijk. De 123d is gelukkig beter geplaatst. Gebrand op meer succes is de 4,36m lange 1-Reeks Cabrio. Een variant die net als kakelverse concurrent Audi A3 Cabrio nog eens beroep doet op een dakconstructie met een stoffen kap. De Cabrio krijgt een ruim motorenpalet dat naast tal van benzinemotoren (van de 118i tot 135i) ook twee dieselversies, met 163 of 177pk, omvat.

BMW gelooft in waterstoftechnologie. Het merk heeft ook al jaren een 7-reeks die op het goedje rondrijdt en de ontwikkeling ervan draait op volle toeren. De Duitsers willen zo snel mogelijk een productieversie klaarstomen. Tot die tijd is het vooral de Efficient Dynamics-technologie die BMW milieuvriendelijker moet maken. Afhankelijk van de motor en de uitrusting bestaat die uit één of meerdere componenten, maar het basisprincipe is steeds hetzelfde; brandstof besparen door de motor zoveel mogelijk te gebruiken voor de aandrijflijn en de energie voor alle elektrische snufjes elders te halen. Een start-stop-systeem, arme brandstofmengsels en het recupereren van rem-energie doen de rest. Wat er zo leuk is aan efficiënt dynamics? Het brandstofverbruik daalt én de prestaties gaan erop vooruit.

Geef commentaar
comments by Disqus