Autosalon van Brussel 2008 Citroën

Citroën
Bekijk 2 foto's
Door: BV 24-12-2007

Citroën is niets meer of niets minder dan dé ster van het Salon. Het merk sleurt immers een heuse wereldpremière naar z'n stand in Paleis 6. En nog geen kleintje. Bij Citroën staat de gloednieuwe Citroën C5 te blinken. De berline van de constructeur ondergaat een ware metamorfose en trekt resoluut de dynamische kaart. Iets wat zowel voor de berline als voor de break geldt.

De C5 wordt op het onderstel van de C6 gemikt, al missen de eerste twee uitrustingsniveaus de pneumatische ophanging die zo lang het handelsmerk van de constructeur was. Die techniek is voorbehouden voor het hoogste uitrustingsniveau; Exclusive. De nieuwe C5 is slechts 4 cm langer dan de voorganger (4780 mm lang), maar wel 3 cm lager (1450 mm) wat hem groter laat lijken en veel steviger op de weg zet. Citroën belooft meer interieurruimte, maar voor z'n dynamische lijnenspel wordt alvast wat opslagcapaciteit geofferd. De koffer krimpt van 471 naar 440 liter. Op motorisch vlak laat Citroën keuze uit 3 benzine- en liefst 4 dieselmotoren. Alle diesels worden standaard met partikelfilter geleverd. Bij de benzinekrachtbronnen vormt de 1.8i 16V met 127 pk de instapper. Daarna volgen een 2.0i 16V met 143 pk en de 215 pk 3.0iV6 als bekroning. Bij de diesels zorgt de 1.6 HDI met 110 pk voor een aantrekkelijk basisaanbod naar de fleetmarkt. Vervolgens is er de 2.0 HDI met 138 pk als te verwachten ‘standaard', maar wie meer wil kan beroep doen op de 173 pk krachtige 2.2 HDI of zelfs de 2.7 V6 HDI, goed voor 208 pk. Bij de transmissies ontdekken we een allegaartje van manueel geschakelde exemplaren met 5 en 6 verhoudingen, alsook 6-traps automaten. ESP en 7 airbags zijn standaard.

De nieuwe kleine besteller van het merk heet Nemo. Hij is slechts 3,86m lang en daarom vooral op z'n plaats in de stad waar ook z'n 1.4l kleine dieseleenheid van 70pk tot z'n recht komt. Van de functionele rakker bestaat ook een variant voor personenvervoer. Die debuteert op het Salon. De C-Crosser is eveneens kakelvers in het gamma. Toch wordt aan de SUV met ruimte voor zeven, een 163pk sterke HDi dieselcentrale en een zeer volwassen rijgedrag weinig aandacht besteed. Er zijn immers wachtlijsten voor de in Japan gebouwde Mitsubishi Outlander-kloon.

Bent u op zoek naar een groen getinte Citroën? Dan beveelt het merk u met stip ide C1 aan. Die stoot met z'n 55pk sterke 1.4 HDi of 1.0 benzinemotor met 68pk slechts 109 gram CO2 uit. Voor de overheid voldoende om u 3% cadeau te geven.

Geef commentaar
comments by Disqus