Autosalon van Brussel 2008 Mazda

Mazda
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 12-01-2008

Als u halt houdt bij Mazda in Paleis 3, dan hoort u daar vooral aandacht te hebben voor de nieuwe 2, de opgefriste 5, en nieuwe 6 en CX-7. Die laatste is een SUV die u slechts zelden op onze wegen zal zien. Voorlopig is hij immers met slechts één enkele motor verkrijgbaar. Dat is een geblazen 2,3l met 260pk.
Mazda's nieuwe 2 trekt de aandacht in het segment van de stadswagens. Het model strandde tijdens de Auto van het Jaar verkiezing zelfs op de tweede stek, net na de Fiat 500 die veel minder revolutionair is dan de Mazda. Want de kleine Japanner breekt met het verleden. Niet alleen is z'n vormgeving dynamisch, ook de rijeigenschappen evolueerden in die richting. Tegen de trend in, wordt de 2 een beetje kleiner dan z'n voorganger, al blijft de binnenruimte gelijk. Hij is ook lichter dan z'n voorganger en dat heeft alleen maar voordelen. De rijeigenschappen gaan erop vooruit en minder gewicht betekent minder verbruik, dus minder CO2-emissies. Het motorenpalet omvat twee versies van de 1,3l benzinemotor (met 75 of 86pk, maar de trekkracht van beiden is zo goed als gelijk), een 1.5l benzinecentrale die 103pk levert en er komt een 68pk sterke 1;4l CDVi. Die laatste verbruikt amper 4,3l/100km. Met een overeenkomstige CO2-uitstoot van 114gr/km sponsort de overheid een aankoop van die versie met 3%.

De 5 loopt al een tijdje mee, maar de monovolume met 2 schuifdeuren wordt onder handen genomen. Op motorisch vlak is er een nieuwe, 146pk sterke, 2.0l benzine te melden. Die kan ook gecombineerd worden met een nieuwe vijftrapsautomaat. Mazda sleutelde ook aan de afstelling van de ophanging. Voorts is het vooral de uitrusting die wordt aangepast. De schuifdeuren kunnen elektrisch bediend worden, het navigatiesysteem heeft een aanraakgevoelig scherm en de geluidsinstallatie wordt opgewaardeerd.

De nieuwe 6 staat voor het eerst in Brussel. Mazda bedacht z'n nieuwe middenklasser met een nog dynamischer koetswerk. En hoewel ook hier dik 30kg gewicht bespaard werd, is de koets toch groter. De berline is 6,5cm langer dan voorheen, voor de break is dat nog een centimeter extra. De belg kiest traditioneel voor de 140pk sterke 2.0l CDVi dieselcentrale. Die wordt aan een handgeroerde zesbak gekoppeld.

Geef commentaar
comments by Disqus