10 Sportwagens voor € 10.000 Nissan 300ZX

Nissan 300ZX
Bekijk 2 foto's
Door: BV 24-03-2008

Nissan introduceerde de 300ZX in 1989. Het model volgde met z'n afgeronde vormen en aërodynamische koets de hoekiger 280ZX op die sinds 1983 in de catalogus stond. De 350 Z mag zich heden de rechtmatige erfgenaam van het model noemen. Nissan liet de 300ZX veel langer in productie dan gebruikelijk. De voorhanger werd al na 6 jaar op pensioen gestuurd, maar deze variant hield het bijna dubbel zo lang uit. De laatste exemplaren rolden in 2000 uit de fabriek. Er ging tijdens z'n carrière geen jaar voorbij, of Nissan sleutelde wel aan het model. Kleine stijlaccenten, verbeteringen aan het interieur of aanpassingen aan de uitrusting waren legio.

Het motorblok werd eveneens regelmatig eens onder handen genomen. Toch kunnen we twee voorname versies onderscheiden. De drieliter zespitter bestond immers in zowel een atmosferische als een drukgevoede versie. De eerste leverde 222pk en 268Nm trekkracht maar zal u in Europa wellicht niet vinden. De V6 die door twee turbo's meer zuurstof door de cilinderkamers geperst kreeg, was finaal goed voor 300pk en 384Nm. Er bestaan echter nogal wat vermogensversies die ook nog eens afhankelijk zijn van de gekozen transmissie (manueel of automaat). Denk aan vermogens van 268, 279, 283, 286 en 301pk. Er zijn ruim 164.000 300ZX gebouwd. Het model bestond in een conventionele gesloten versie maar ook in een variant met een uitneembaar dakpaneel. Een uitloper van een modetrend uit de tachtiger jaren.

De 300ZX zet niet alleen indrukwekkende prestaties neer. De tweezitter beschikt ook over een bruikbare kofferruimte en is daardoor makkelijk dagelijks inzetbaar. De door Nissan gebruikte technologie is in regel betrouwbaar en versies met een lage kilometerstand zijn voorhanden, als je er tenminste niet voor terugdeinst de landsgrenzen te overschreiden. De drieliter is vanzelfsprekend niet de fiscaal vriendelijkste krachtbron uit deze lijst, en het verbruik van de turbocentrale is rechtstreeks evenredig aan het enthousiasme waarmee u het gaspedaal indrukt.

Geef commentaar
comments by Disqus