10 Sportwagens voor € 10.000 smart roadster

smart roadster
Bekijk 3 foto's
Door: BV 24-03-2008

Smart introduceerde de roadster in 2003. Technisch is hij bijzonder sterk verwant aan de eerste generatie van de tweepersoons stadswagen. Die heette eerst gewoon smart, maar werd na de introductie van de roadster en forfour omgedoopt tot fortwo. De roadster en roadster coupé waren niet het succes dat moederhuis Mercedes voor ogen had. De stekker werd er dan ook in november 2005 uitgetrokken. Er waren toen amper 43.091 stuks van beide koetswerkversies gebouwd. Het overgrote deel was overigens van het gewone roadster-type. De coupé kon bogen op een veel grotere bagageruimte (eigenlijk is het enige met bagagecapaciteit die die naam waardig is), maar z'n lijnenspel viel duidelijk minder in de smaak. Smart heeft overigens nogal wat tijd nodig gehad om z'n voorraad weg te werken. Er zijn nogal wat roadsters pas in 2006, enkelen zelfs pas vorig jaar, in het verkeer gebracht.

De kleine dieselmotor van de fortwo heeft het nooit tot de roadster geschopt. De twee piepkleine benzinemotortjes van z'n tijd wel. Boven de achteras rust een 0,7l driecilinder die afhankelijk van de turbo waaraan hij gepaard werd goed is voor 61 dan wel 82pk. Zeker geen astronomische waarden, maar het smartje zet dan ook slechts 740kg op de weegschaal. De coupé weegt 75kg meer. Een spurter is de pure tweezitter niet. Hij neemt minstens 10,9 tellen om 100km/u op de teller te krijgen. Maar dat is slechts de helft van het verhaal, want het voelt allemaal veel vinniger aan. De roadster kreeg voor de gelegenheid ook een aangepaste begrenzer. De versie met 61pk haalt 150km/u, de variant met 82 paarden aan de teugels is tot 175km/u in staat. Z'n grootste bron van ergernis is ongetwijfeld de gerobotiseerde zesbak. Die schakelt namelijk tergend traag. Iets wat de smart compenseert met z'n bijzonder gevoelige (onbekrachtigde) stuurinrichting en massa karakter - in niet onbelangrijke mate de verdienste van de vrolijk kirrende driecilinder turbomotor.

Je kan een roadster met een beperkte kilometerstand op de kop tikken vanaf € 8.000. De meest recente versies hebben vraagprijzen tot makkelijk € 15.000. Een coupé vinden wordt moeilijk. Er zijn er minder van gebouwd en daardoor blijken ze op de tweedehandsmarkt hun waarde beter te behouden. De krachtigste versies zijn afkomstig van huistuner Brabus en gaan heden nog makkelijk € 18.000. Veel te veel voor het opzet van dit dossier, maar u hoeft er voor uw plezier niet naar uit te wijken. De smart heeft overigens een paar belangrijke troefkaarten in z'n mouw zitten. Hij hoort tot de recentste sportwagentjes die u voor dit budget kan vinden. Bovendien is het bezit ervan goedkoop. Een kleine cilinderinhoud zorgt voor bescheiden taxatie- en verzekeringspremies. Da's mooi meegenomen als het model als tweede of derde wagen fungeert voor de occasionele uitstap. En als u er dan eens kilometers mee gaat malen, is hij bijzonder zuinig. Het normverbruik bedroeg niet eens 5l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus