Autosalon van Brussel 2009 Seat

Seat
Bekijk 119 foto's
Door: BV 15-01-2009

Seat zakt weliswaar met z'n ganse gamma af naar de Heizel, het merk wil vooral twee nieuwigheden extra aanprijzen; de zuinige en milieuvriendelijke nieuwe Ibiza Ecomotive en de Exeo die gebaseerd is op de vorige generatie Audi A4.

De eerste Ibiza Ecomotive-generatie liet al een indrukwekkend uitstootcijfer van amper 99gr/CO2/km optekenen. Dat handhaven zou, gezien de wat riantere afmetingen van de dynamisch gelijnde nieuwe generatie een prestaties zijn. Het verbruiksgemiddelde van deze nieuweling is echter identiek; 3,8l/100km, en de CO2-uitstoot daalde zelfs nog een gram. In ons land geeft de aankoop van het model recht op een overheidscompensatie ter waarde van 15% van het factuurbedrag, vermeerderd met € 200 omwille van de aanwezigheid van een partikelfilter. De nieuwe Ibiza Ecomotive krijgt dezelfde 80pk sterke 1.4 TDI-motor met partikelfilter onder de kap. Hij is verkrijgbaar in zowel de drie- als de vijfdeursversie. Om het verbruik tot een minimum te reduceren kreeg die wel een aangepaste sturing. Het merk maakt ook gebruik van componenten en oliën die de interne weerstand tot een minimum reduceren. Een aangepaste handbediende vijfversnellingsbak, met veel langere verhoudingen in de hoge versnellingen doen ook een flinke duit in het zakje. Specifieke 14-duimswielen met wieldoppen helpen het gewicht enkel kilo's naar beneden. En omdat ze zijn uitgerust met dunne 175/70-rubbers die ook nog eens specifiek daarvoor geoptimaliseerd zijn, zorgen ze voor minder rolweerstand. De Ecomotive heeft ook recht op enkele aerodynamisch aanpassingen. Zo is de grille vooraan gesloten en vinden we een vleugel boven de achterruit. Op de basisuitrusting wordt niet bespaard. Dat is nog steeds die van het Reference-niveau.

De nieuwe Exeo is niets meer of minder dan de vorige generatie van de Audi A4. Die is door onze Belgische sterontwerper Luc Donkerwolcke van enkele nieuwe lijnen voorzien en komt nu binnen het Seat-gamma boven de Toledo z'n plaats opeisen. In het interieur bespeuren we eveneens subtiele wijzigingen. De Exeo heeft onder meer recht op een wat aangepast instrumentarium, een specifiek stuurwiel en ronde verluchtingsroosters. Het model krijgt drie benzinemotoren onder de kap. Die hebben een vermogen vanaf 102pk tot 200pk. Er komen drie diesels en -in tegenstelling tot de Audi's van de vorige generatie- zijn die wél uitgerust met common-rail technologie. Het gaat vanzelfsprekend om de tweelitercentrale. De instapper wordt 120pk sterk, de topper levert 170pk en ertussen zit een variant met 143 paarden. Vijf van de zes motoren worden door een turbo geholpen. Seat biedt de Exeo aan in drie uitrustingsniveaus; Reference, Stylance en Sport.

Geef commentaar
comments by Disqus