Autosalon Geneve 2009 BMW

BMW
Bekijk 26 foto's
Door: BV 02-03-2009

Het uitvinden van nieuwe niches heeft BMW het jongste decennium geen windeieren gelegd. Denk maar aan de X5, X6 en X3. Het merk komt nog wel met een X1, maar het SUV-segment raakt inmiddels druk bevolkt. Geen nood, de Duitsers hebben alweer een nieuw potje gekookt. De 5 GT is gebaseerd op de vijf, toont zelfs het gezicht van de volgende generatie (met heel wat trekken van de nieuwe ‘Siebener'), maar zoekt voor het segment weer nieuwe oorden op. Bij deze GT mag je op een verhoogde zitpositie, vier individuele regelbare en over 10cm verschuifbare zetels (voor even veel personen) en een slimme kofferruimte rekenen. De middentunnel loopt ononderbroken door tot aan de achterbank. Je kan bij het openen kiezen of de je de achterruit laat waar ze is (zoals bij een vierdeurs) of ze integreert in het te openen deel van de klep (zoals bij een vijfdeurs). In het eerste geval is het voordeel dat je de 5 GT kan laden zonder dat de achterpassagiers in de tocht komen te zitten, in het tweede geval is de laadopening uiteraard bijzonder riant. Eigenlijk geldt dat laatste ook voor het volume; de Gran Turismo lust minstens 430l (achterzetels in meest achteruitgeschoven positie), maximaal 570l (achterzetels in meest vooruitgeschoven positie) en met neergeklapte rugleuningen tot 1.650l, zonder vlakke laadvloer weliswaar. Het is nog een concept. Het productiemodel houdt BMW voor Frankfurt, in september, maar veel wijzigingen verwachten we niet.

Geef commentaar
comments by Disqus