Muscle Car Fever Ford Mustang

Ford Mustang
Bekijk 81 foto's
Door: BV 19-05-2009

Afgelopen jaar heeft Ford nog grondig aan de Mustang gesleuteld. Zelfs het beroemde galloperende paard-icoon van het model werd aan een makeover onderworpen. De belangrijkste uiterlijke aanpassingen zijn een aangepaste bumper, tegelijk hoger opgetrokken en lager om een gemenere uitstraling te geven, en het gebruik van LED-achterlichten. En er werd aan de grille geveild, want ‘retro' betekent niet dat het model niet modegevoelig is.

Aan de binnenzijde wordt het interieur, dat toch ruim plaats biedt aan vier inzittenden -niet verrassend gezien de riante buitenafmetingen van het model, ook opgewaardeerd. De boordplank is voor het eerst uitgevoerd in een kunststof die zacht aanvoeld en is beter in elkaar gezet dan voorheen. Ervoor moest je het in de Mustang nog stellen met hard plastic. Het instrumentarium is helemaal nieuw. Beter afleesbaar, al was dat niet moeilijk. De instelbare verlichtingskleur, een uniek detail, is gebleven.

In de VS wordt het gros van de Mustangs besteld met een zescilinder onder de kap. Die heeft dan wel een riant slagvolume van 4,0l, maar z'n vermogen van 210pk is ronduit bedroevend. De 4,6l V8, die wél doorgaat als Muscle Car, levert nu 315pk, dankzij een verbeterde luchtinlaat. Wie hélemaal uit de bol wil gaan, kan buiten de eerder gestelde zich vergrijpen aan de Shelby Cobra-uitvoering die uit z'n tot 5,4l uitgeboorde achtpitter met dubbele bovenliggende nokkenassen 540pk puurt. Het is overigens de enige motor om een sportief specifiek vermogen (in de buurt van 100pk/l of beter) laat optekenen.

Hoe efficiënt de Mustang dat vermogen op de baan zet, is een andere vraag. De knalprijs onder de inleiding van dit dossier vraagt immers nogal wat toegevingen. De materiaalkeuze is dan wel verbeterd, vergelijk ze met die van een Europese middenklasser en de Mustang delft het onderspit. De motoren en de transmissies ontberen de modernste technologiën en het onderstel maakt vooraan wel gebruik van een McPherson-systeem, maar achteraan zit zowaar een starre as. Volgens Ford omdat Mustang-liefhebbers erom vroegen - in realiteit omdat het spotgoedkoop en -toegegeven- duurzaam is. En toch; zelfs met spiraalveren moet je er weinig goeds van verwachten. Powerdriften is makkelijk, de limiet opzoeken (tijdens de bochten die je in verstedelijkt Amerika niet vindt) gevaarlijk. De standaard achtpitter (niet de Shelby) gaat naar 100km/u in vijf tellen en houdt het bij 240km/u voor bekeken.

Geef commentaar
comments by Disqus