Muscle Car Fever Dodge Challenger

Dodge Challenger
Bekijk 87 foto's
Door: BV 19-05-2009

De concept car die de Challenger voorafging werd in 2006 voor het voetlicht gereden. En die was met z'n hoge heuplijnen en klassieke proporties meer dan indrukwekkend. Nog beter; Dodge heeft bij de productieversie alleen het design van de voorbumper aangepast. Al de rest is gewoon overgenomen. En de Challenger is een kolos. Hij is nog 3 centimeter langer dan Chrysler's 300C (op hetzelfde platform, nvdr).

Z'n riante buitenafmetingen gaan dan wel voor een groot deel op aan de lange neus en de gestrekte kont, er is binnenin nog steeds ruim plaats voor vijf. Als vooraan niet elke centimeter wordt geclaimd, kan je achteraan zelfs de benen strekken. Bijna zou je er vrolijk van worden, want het gros van de binnenaankleding ontneemt je de zin in een vreugdedans. De wijzerplaten met lichtblauwe achtergrond zijn zelfs gewoon overgenomen van de Charger. Ze misstaan zelfs in een Opel Corsa. En ja, je kijkt op harde plastics. Het kriebelt in de buik als de V8 z'n koppel tegen de aandrijflijn gooit en het geroffel is magisch, maar toch zou een meer inspirerend interieur het af kunnen maken.

De keuze bestaat uit een 3,5l V6, al goed voor 250pk, een 5,7l V8 Hemi met 372pk en een 6,1l dikke Hemi met 425pk. Daarmee biedt de Challenger meer pk's per dollar dan de Mustang, maar er is meer. Het platform beschikt in dit geval over een multi-link-ophanging op de achteras. Een systeem dat technisch superieur is aan de bestelwagenarchitectuur van de Mustang. De Challenger is beter controleerbaar op een slecht wegdek, minder giftig in de buurt van de limiet en hij presteert het zelfs z'n afmetingen te doen vergeten. De 6,1l SRT8-uitvoering (van Street Racing Technology) zet zelfs een indrukwekkende sprinttijd van exact vijf tellen neer en topt op 270km/u. De handgeschakelde versie is zelfs nog één tiende sneller bij 100. Dodge heeft wijselijk voor Brembo-remmen gezorgd. Daardoor kan je met de Challenger van nul naar 160km/u en weer naar nul in 17 seconden. Waarmee we niet gezegd hebben dat je de zware jongen op een slingerwegje niet uit het lood kunt slaan...

Geef commentaar
comments by Disqus