Muscle Car Fever Achtergrond: Subtiele advertentiestrategie

Achtergrond: Subtiele advertentiestrategie
Vergroot foto
Door: BV 19-05-2009

Adverteren voor een bom op wielen was in het Amerika van de jaren zestig al als dansen op een slappe koord. De heren op het hoogste niveau gaven de markt maar al te graag om de drag- en straatracemonsters waar ze om vroeg, maar diezelfde boodschap uitdragen was niet aan de orde. De marketingboys van toen namen hun toevlucht daarom tot zeer suggestieve reclamecampagnes. Daarin was niet zozeer wat er stond geschreven van belang, maar juist wat er niét stond. De meest beroemde advertentie is deze dubbele pagina voor de Pontiac GTO van modeljaar 1968. Het beeld oog geheel onschuldig. Twee mannen zitten in een groene GTO op een met bomen omzoomde laan in Detroit. De slogan luidt "The Great One" en -op de andere pagina- "You know the rest of the story". "The Great One" slaat overduidelijk op de auto, maar wat is "The rest of the story"? De wegwijzers geven het antwoord. Woodward Avenue in Detroit was een gekende -zelfs beroemde- hotspot voor straatraces. Wie over een klein beetje achtergrondinfo beschikte, wist dat de twee onschuldig ogende mannen in de advertentie wachtten op iemand om tegen te racen. Het GM-management had dat meteen in de gaten en de advertentie werd dan ook slechts één keer gepubliceerd, in het maart 1967-nummer van Motor Trend.

Geef commentaar
comments by Disqus