De toekomst is dakloos Algemeen

Algemeen
Vergroot foto
Door: BV 11-06-2002
Cabriorijden zit de jongste jaren in de lift. Het Europese volume is gestegen van 150.000 eenheden in 1995 naar meer dan 240.000 eenheden nu. De dakloze varianten zijn het populairst in Groot-Brittannië dat een lange traditie heeft op dat vlak en Duitsland. De zonnige landen als Italië of Spanje lopen heel wat minder warm voor de Cabrio. In tegenstelling tot de UK en Duitsland die in 2000 respectievelijk 19% en 49% van de Europese verkoop voor hun rekening namen, blijft het marktaandeel van Italië beperkt tot 8,5%. Spanje blijft zelfs steken op 2,2%. Het krachtige zonlicht en de soms zeer hoge temperaturen liggen daarvan aan de basis. In België en Luxemburg is de markt goed voor iets meer dan 6.000 stuks per jaar.

Net iets meer vrouwen kiezen voor een Cabrio dan mannen terwijl 40% van deze voertuigen in België gekocht worden als tweede auto. Cabrio’s trekken ook een iets jonger publiek aan dan gemiddeld. Sinds 1995 is er wel een duidelijke verschuiving binnen het segment merkbaar. De compacte modellen zagen hun marktaandeel van meer dan 50% in vijf jaar tijd slinken naar amper 20% terwijl de Roadster, die door de Mazda MX-5 opnieuw werd uitgevonden, zijn aandeel zag stijgen van iets meer dan 20% naar bijna 60%. Niet verwonderlijk dus dat meer als één constructeur iets ziet in een Roadster. Bij voorkeur compact en met een aantrekkelijk prijskaartje zodat die perfect past in het budget van de jongere koper.

Geef commentaar
comments by Disqus