Autosalon van Brussel 2010 Inleiding

Inleiding
Vergroot foto
Door: REDACTIE 04-01-2010

2010 is opnieuw een jaar met een ‘groot' Brussels autosalon - het tweejaarlijkse salon waarop alle categorieën personenauto's te bewonderen zijn en dat alterneert met het salon voor bedrijfsvoertuigen en vrijetijdsauto's. Het loopt onder de naam ‘88e European Motor Show Brussels' en gaat op de vertrouwde plaats door van 14 tot 24 januari 2010. Ondanks een wereldwijd zwaar crisisjaar voor de autosector in 2009, zijn vrijwel alle merken vertegenwoordigd en dit in tegenstelling tot zowat alle grote salons in de wereld die te kampen hadden met annulaties en soms zelfs helemaal niet meer konden doorgaan. De ingeschreven automerken vertegenwoordigen meer dan 99,7% van onze Belgische automarkt. Dat feit alleen al maakt een bezoek aan het salon tot een must voor elke autoliefhebber. Ook de motoren geven weer present in de paleizen 1 en 3. Ook hier vallen geen grote afwezigen te melden. Om de kosten voor de exposanten te drukken, is de gemiddelde standoppervlakte met 20% verminderd. Paleis 12 blijft dit jaar leeg. Maar ook de bezoeker bespaart: de toegang tot het salon is tot 10 euro beperkt, waar voorheen nog 12,50 euro moest worden neergeteld. Traditioneel scoort het Brusselse salon in vergelijking met andere internationale autohappenings uitstekend voor wat het bezoekersaantal betreft. Ook voor 2010 rekent de organisatie op ruim 600.000 auto- en motorliefhebbers.

Zoals dat bij elke editie gebeurt, is er nu ook weer een salonthema bepaald: ‘Onderweg naar morgen'. Het staat voor de
de technologische revolutie die de sector momenteel doormaakt in de wedloop om voertuigen te kunnen produceren die voldoen aan de snel strenger wordende milieunormen. In paleis 6 zal de bezoeker kunnen kennis maken met een 'Save & Drive'-themastand over nieuwe technologie die vandaag of in de onmiddellijke toekomst gecommercialiseerd wordt. De stand verwijst expliciet naar de voordelen die deze innovaties voor de gebruiker opleveren. Dat kan zowel financieel als ecologisch zijn, maar ook tijdsbesparing, ruimte en comfort worden geëvalueerd. Zo is er ook het nieuwste op navigatiegebied, waarbij de gebruiker niet enkele de kortste of snelste route kan laten berekenen, maar ook kan vragen naar een routebegeleiding met minimale CO2-uitstoot. Elektrisch aangedreven voertuigen krijgen bijzondere aandacht op de ‘88e European Motor Show Brussels'. Paleis 11 wordt zelfs omgebouwd tot belevingsruimte, met een piste voor elektrische quads. In samenwerking met de RACB wordt een testparcours opgezet voor elektrische auto's, scooters en andere ecologische vervoermiddelen.

‘Brussels Aviation' is eveneens aanwezig in Paleis 11. Vliegen is niet langer een onbereikbare droom: een ULM-licentie kost nauwelijks meer dan een rijbewijs en biedt een ongekend gevoel van vrijheid. Een twintigtal vliegtuigjes, autogiro's, helikopters, paramotoren en simulatoren zijn er te bewonderen op een standoppervlakte van 1800 m². Er is zelfs een wereldprimeur: de Twin Bee, een super ULM en bovendien een Belgisch product. Nog een blikvanger is de Alatus van Randkar, een hybride ULM-zweefvliegtuig. Bij de paramotoren zijn er elektrische exemplaren vertegenwoordigd.

Geef commentaar
comments by Disqus