Autosalon van Parijs 2002 Porsche

Porsche
Bekijk 2 foto's
Door: BV 14-09-2002
Parijs betekent voor de Duitse sportwagenbouwer uit Stuttgart voor het eerst in de rijke geschiedenis van het merk de toetreding tot een geheel nieuw segment. Met de Cayenne wil Porsche immers z’n plaats opeisen binnen het segment van de SUV’s. Niet door de concurrentie aan te gaan met de ‘standaard’ Mercedes M-Klasse, de Volvo XC90 of de BMW X5, want die zullen af te rekenen krijgen met de Volkswagen Touareg die samen met de Cayenne werd ontworpen maar zich net iets lager positioneert. De Cayenne zal zich met een prijskaartje van ongeveer 100.000 euro wél meten met de absolute top van het gamma. De AMG-versies van de M-Klasse bijvoorbeeld.

De stilisten bij Porsche hebben vooral geprobeerd niet verassend uit de hoek te komen en gaven de SUV dus een uiterlijk dat Őzeker in de vorm van de voorzijde- dicht bij dat van de huidige 911-reeks blijft. Onder de kap komen twee versies van een nieuwe 4,5l V8. Die wordt vooraan ingebouwd en zal in de instapversie ‘S’ een vermogen hebben van 340pk en een maximumkoppel van 420Nm laten opmeten. Dat is voldoende voor een sprint naar 100km/u in 7,2sec en een topsnelheid van 242km/u. De Turbo krijgt niet één, maar twee turbo’s en braakt 450pk en 620Nm uit. Je hebt 100km/u dan ook al na 5,6sec op de teller staan en kan tot 266km/u halen. Een permanente vierwielaandrijving is nodig om de kracht op het wegdek over te brengen, maar daar blijft het niet bij. Omdat Porsche ook wil dat de Cayenne op het onverhard uit de voeten kan, komt er een vergrendelbaar centraal differentieel en zelfs terreinversnellingen.

Geef commentaar
comments by Disqus