Autosalon van Brussel 2003 Citroën

Citroën
Bekijk 4 foto's
Door: BV 09-01-2003
Citroën is in ons land al voor het zesde opeenvolgende jaar de nummer 1 op het vlak van bedrijfsvoertuigen van minder dan 3,5 ton en de stand op het Bedrijfs- en Vrijetijdsvoertuigensalon is daar een afspiegeling van. In Paleis 4 zullen op een oppervlakte van 3.388m² niet minder dan 52 voertuigen worden tentoongesteld. Om de bezoekers van voldoende uitleg te voorzien staat bovendien een legertje van 10 hostessen, 15 administratieve medewerkers en 44 verkopers ter beschikking. Op de stand is er aandacht voor het gehele bedrijfsvoertuigengamma; te beginnen bij de eeuwige C15 en de Jumpy. Zowel de grote Jumper, als de Berlingo zijn nieuw. De Jumper dateerde sinds 1994 en werd dit jaar vervangen. Daarmee werd het samenwerkingsakkoord tussen PSA (Peugeot Citroën) en Fiat verlengd zodat ook deze generatie Peugeot Boxer, Fiat Ducato en Citroën Jumper (op wat esthetische kenmerken en beperkte prijsverschillen na) identiek zijn. Voor het nieuwe model werd het motorenpallet bekeken, de uitrusting en de cabine gerieflijker en het onderstel aangepast. Er is keuze uit een 2.0 benzine van 110pk en drie diesels. Het gaat dan om een 2.0 met 85pk, een 2.2 met 100pk en een 2.8 met 127pk. Deze grote bestelwagen is verkrijgbaar met 3 of 4 wielbasissen naargelang de versie, 2 of 3 hoogten en een nuttig laadvolume van 7,5 tot 14m³.De Berlingo staat zowel in de personenwagenuitvoering als in de bestelwagenuitvoering op de stand te pronken. Beide modellen werden onlangs via het dealernetwerk gelanceerd want de hertekende Berlingo maakte pas op het laaste Salon van Parijs (september 2002) zijn opwachting. Ook hier werd het interieur onder handen genomen, zodat het wat rijkelijker voorzien is van opbergvakken en de zithouding wat ergonomischer werd. De relatief spitse snuit maakte plaats voor een hogere snuit met grote, bijna rechthoekige lichtunits. Die is wat plomp van uitzicht, maar was noodzakelijk omdat voor een betere veiligheid de motor onder de kap anders gepositioneerd diende te worden. Van de Berlingo verkocht Citroën op zes jaar tijd niet minder dan 800.000 stuks. Bij de motoren valt er weinig nieuws te melden. Benzinerijders kunnen nog steeds opteren uit een 1.4l 16v met 75pk en 120Nm vanaf 11.720 € en een 1.6l 16v met 110pk en 147Nm vanaf 14.190 €. Dieselen kan met de tamme maar quasi onverwoestbare 1.9D met 71pk en 125Nm vanaf 12.720 €. De 2.0HDi common-rail turbodiesel is goed voor 90pk en 205Nm. Die kost minstens 15.590 €.

In de categorie van de vrijetijdsvoertuigen laat de Franse constructeur ook nog de Xsara Break, de C5 break en de monovolumes Xsara Picasso en C8 aanrukken. De laatste is daarvan de meest recente, voorgesteld op het Autosalon van Genève, en als meest opmerkelijke verschil naast de gemoderniseerde styling, een toename in lengte van bijna 30cm ten opzichte van de Evasion die hij vervangt.

Met de Service-uitvoeringen, gewone personenwagenuitvoeringen zonder achterbank zeg maar, van de Saxo en de C3 en de Xsara is feitelijk het volledige gamma van de constructeur in Paleis 4 aanwezig. Citroën toont ook de C3 Pluriël in première. Die uiterst moduleerbare afgeleidde van de C3 werd op het afgelopen Autosalon van Parijs voor het eerst aan het grote publiek getoond en oogstte daar onmiddellijk veel bijval. De C3 Pluriël is dan ook een driedeurs berline, cabrio, spider én pick-up in één. Geschikt voor alledaags gebruik, maar aanpasbaar aan de verlangens van het ogenblik, aldus de constructeur. Met zekerheid een vrijetijdsvoertuig dus. Het model is voor het eerst op Belgische bodem.

Ook Citroën toont een concept car die past binnen het thema van dit salon; de C-Crosser. Een 4,28m lange SUV met plaats voor 6 personen. Drie op de bank vooraan en drie op een verwijderbare achterbank. Een publiekstrekker dankzij de opmerkelijke styling (met een hoger dak voor de cabine en een volledig verwijderbaar dakpaneel achteraan) en het dashboard en stuur dat volgens de wens van de bestuurder links, rechts, of in het midden kan geplaatst worden. Citroën’s Hydractive 3-ophanging, uit de C5, past de bodemvrijheid aan de specifieke wegsituatie aan. Onder de kap zit een 2-liter direct ingespoten benzinemotor, de 2.0 HPI, die intussen al een tijdje in de C5 verkrijgbaar is.

Geef commentaar
comments by Disqus