Citroën
is in ons land al voor het zesde opeenvolgende jaar de nummer 1 op het
vlak van bedrijfsvoertuigen van minder dan 3,5 ton en de stand op het
Bedrijfs- en Vrijetijdsvoertuigensalon is daar een afspiegeling van. In
Paleis 4 zullen op een oppervlakte van 3.388m² niet minder dan 52
voertuigen worden tentoongesteld. Om de bezoekers van voldoende uitleg te
voorzien staat bovendien een legertje van 10 hostessen, 15 administratieve
medewerkers en 44 verkopers ter beschikking. Op de stand is er aandacht
voor het gehele bedrijfsvoertuigengamma; te beginnen bij de eeuwige C15 en
de Jumpy. Zowel de grote Jumper, als de Berlingo zijn nieuw. De Jumper
dateerde sinds 1994 en werd dit jaar vervangen. Daarmee werd het
samenwerkingsakkoord tussen PSA (Peugeot Citroën) en Fiat verlengd zodat
ook deze generatie Peugeot Boxer, Fiat Ducato en Citroën Jumper (op wat
esthetische kenmerken en beperkte prijsverschillen na) identiek zijn. Voor
het nieuwe model werd het motorenpallet bekeken, de uitrusting en de
cabine gerieflijker en het onderstel aangepast. Er is keuze uit een 2.0
benzine van 110pk en drie diesels. Het gaat dan om een 2.0 met 85pk, een
2.2 met 100pk en een 2.8 met 127pk. Deze grote bestelwagen is verkrijgbaar
met 3 of 4 wielbasissen naargelang de versie, 2 of 3 hoogten en een nuttig
laadvolume van 7,5 tot 14m³.De
Berlingo staat zowel in de personenwagenuitvoering als in de
bestelwagenuitvoering op de stand te pronken. Beide modellen werden
onlangs via het dealernetwerk gelanceerd want de hertekende Berlingo
maakte pas op het laaste Salon van Parijs (september 2002) zijn
opwachting. Ook hier werd het interieur onder handen genomen, zodat het
wat rijkelijker voorzien is van opbergvakken en de zithouding wat
ergonomischer werd. De relatief spitse snuit maakte plaats voor een hogere
snuit met grote, bijna rechthoekige lichtunits. Die is wat plomp van
uitzicht, maar was noodzakelijk omdat voor een betere veiligheid de motor
onder de kap anders gepositioneerd diende te worden. Van de Berlingo
verkocht Citroën op zes jaar tijd niet minder dan 800.000 stuks. Bij de
motoren valt er weinig nieuws te melden. Benzinerijders kunnen nog steeds
opteren uit een 1.4l 16v met 75pk en 120Nm vanaf 11.720 € en een 1.6l
16v met 110pk en 147Nm vanaf 14.190 €. Dieselen kan met de tamme maar
quasi onverwoestbare 1.9D met 71pk en 125Nm vanaf 12.720 €. De 2.0HDi
common-rail turbodiesel is goed voor 90pk en 205Nm. Die kost minstens
15.590 €.
In
de categorie van de vrijetijdsvoertuigen laat de Franse constructeur ook
nog de Xsara Break, de C5 break en de monovolumes Xsara Picasso en C8
aanrukken. De laatste is daarvan de meest recente, voorgesteld op het
Autosalon van Genève, en als meest opmerkelijke verschil naast de
gemoderniseerde styling, een toename in lengte van bijna 30cm ten opzichte
van de Evasion die hij vervangt.
Met de
Service-uitvoeringen, gewone personenwagenuitvoeringen zonder achterbank
zeg maar, van de Saxo en de C3 en de Xsara is feitelijk het volledige
gamma van de constructeur in Paleis 4 aanwezig. Citroën toont ook de C3
Pluriël in première. Die uiterst moduleerbare afgeleidde van de C3 werd
op het afgelopen Autosalon van Parijs voor het eerst aan het grote publiek
getoond en oogstte daar onmiddellijk veel bijval. De C3 Pluriël is dan
ook een driedeurs berline, cabrio, spider én pick-up in één. Geschikt
voor alledaags gebruik, maar aanpasbaar aan de verlangens van het
ogenblik, aldus de constructeur. Met zekerheid een vrijetijdsvoertuig dus.
Het model is voor het eerst op Belgische bodem.
Ook
Citroën toont een concept car die past binnen het thema van dit salon; de
C-Crosser. Een 4,28m lange SUV met plaats voor 6 personen. Drie op de bank
vooraan en drie op een verwijderbare achterbank. Een publiekstrekker
dankzij de opmerkelijke styling (met een hoger dak voor de cabine en een
volledig verwijderbaar dakpaneel achteraan) en het dashboard en stuur dat
volgens de wens van de bestuurder links, rechts, of in het midden kan
geplaatst worden. Citroën’s Hydractive 3-ophanging, uit de C5, past de
bodemvrijheid aan de specifieke wegsituatie aan. Onder de kap zit een
2-liter direct ingespoten benzinemotor, de 2.0 HPI, die intussen al een
tijdje in de C5 verkrijgbaar is.