Autosalon van Brussel 2003 Opel

Opel
Bekijk 4 foto's
Door: BV 09-01-2003
De deelname van de constructeur aan het Bedrijfs- en Vrijetijdsvoertuigensalon 2003 zal draaien rond de thema’s moduleerbaarheid en functionaliteit. Opel stelt op 1846m² 24 voertuigen tentoon rond een centraal rondpunt dat de stand een gezellig karakter moet geven.

Het pronkstuk op de stand is zonder twijfel de Opel Meriva. Met deze nieuwe strak gelijnde en geheel binnen het nieuwe Opel-design passende, compacte monovolume willen de Duitsers hun rechtmatig deel van de koek in het nieuwe alsmaar populairder worden nichesegment van de compacte monovolumes opeisen. Dat moet kunnen met een ruim aanbod aan motoren, een uiterst moduleerbaar interieur en een rijkelijke veiligheidsuitrusting. Het model dat vanaf deze maand in het Spaanse Zaragosa van de band loopt zal in eerste instantie aangeboden worden met een 1.6 en 1.8 benzinemotor, maar in de herfst van dit jaar volgen twee 1.7 diesels en een zwakkere 1.6 ter vervolmaking van het gamma. In het interieur, dat de inzittenden nauwelijks minder plaats laat dan bij grote broer Zafira, is er plaats voor maximaal 5 personen. De achterbank is ingedeeld in drie afzonderlijke delen die verschuifbaar en in delen neerklapbaar zijn. Ook de rugleuning kan versteld worden. Op die manier kan je kiezen voor optimaal comfort, met een minimale bagageruimte van 330l, of optimale functionaliteit met tot 1308l nuttig laadvermogen. Vier airbags en vijf driepuntsgordels met evenveel hoofdsteunen garanderen de veiligheid.

Als vanzelfsprekend wordt ook de nog steeds zeer succesvolle Opel Zafira in de kijker gezet. Die kreeg overigens net een bescheiden facelift met een naar boven toe herziene uitrusting en een geoptimaliseerd Flex-7 systeem voor naar keuze 2 tot 7 zitplaatsen. Onder het ruime gamma valt sinds kort ook een Zafira OPC (Opel Performance Center) met een 2.0l turbomotor met 200pk. Dat is de snelste in serie geproduceerde monovolume ter wereld.

De mini-mono van de constructeur, de Agila, werd samen met Suzuki ontwikkeld en is sinds juni 2000 te krijgen met een 1.0 of 1.2 benzinemotor. In Brussel staat het model 2003 dat enkele nauwelijks merkbare uiterlijke wijzigingen onderging en Őbelangrijker- een hertekende achterbank kreeg. Daardoor kan je voortaan niet 4, maar 5 personen vervoeren met het kleine ding.

Bij de Astra is de rechtstreeks ingespoten 2.2 DTI dieselmotor met 125pk goed nieuws voor wie dynamisch wil dieselen, maar écht sportief wordt het pas met de OPC-reeks. Net als bij alle andere modellen met het OPC-opschrift zit hier de 2.0 turbomotor met 200pk onder de kap. Leuk dat de prestaties kunnen samengaan met de functionaliteit want naast de berline-uitvoering kan deze krachtpatser ook als break besteld worden. Voor de jongeren is de speciale reeks Opel Astra N’Joy. Die krijgt bovenop de comfort-uitrusting een chroombiesje op het radiatorrooster, donkere achterlichten, mistlichten en 15-duims lichtmetaal. Aan de binnenzijde maken een 3-spakig stuur, een metalen middenconsole en bijhorende pookknop en een specifieke zetelbekleding het verschil.

Met de recente Opel Combo en de gezinsvriendelijke variant Opel Combo Tour (die het op de afgelopen verkiezing van de “VAB Gezinswagen van het Jaar” opvallend goed deed) zijn we bij de bedrijfswagens aanbeland. We noteren daar dat het gamma van de Opel Vivaro vanaf april wordt aangevuld met een 2.5l common-rail turbodiesel met 138pk. De Opel Movano heeft een laadvermogen tot 3.5 ton en moet de verwachtingen van de meest veeleisende klanten kunnen inlossen.

Opel heeft ook nog steeds een 4x4 in het gamma staan; de Frontera. Naast een speciale reeks “Barbour” (met een ander interieur en het ontbreken van een reservewiel op de kofferklep als meest opmerkelijke uiterlijke wijziging) noteren we daar enkel dat de 2.2DTI onder de kap van de dieselmodellen voortaan wat krachtiger is. Zowel het koppel als het vermogen neemt toe.

Geef commentaar
comments by Disqus