Autosalon van Genève 2003 Ford

Ford
Bekijk 2 foto's
Door: BV 03-03-2003
Op de salonvloer in Genève zet Ford zijn modellenoffensief verder. Er is aandacht voor de Ford StreetKa waarvan nu ook de in serie geproduceerde cabriovariant te zien is en de Ford Fusion Plus. Die laatste krijgt een wat stoerdere aankleding (met o.a. grotere velgen en een spoiler) en een volledige multimedia-installatie in het dashboard. De voornaamste nieuwigheid is evenwel de Ford Focus C-MAX.

Die moet het merk in het alsmaar drukker wordende segment van de compacte monovolumes vertegenwoordigen. Het onderstel is dat van de volgende generatie Focus en heeft een langere wielbasis en grotere spoorbreedte. Dat komt de interieurruimte en de stabiliteit ten goede. In het interieur trekt de constructeur de sobere (Duitse) stijl die het introduceerde op de Mondeo en de Fiësta verder door. Subtiele kleurencombinaties en een klassiek instrumentenbord zijn daarvoor typerend. Enkele metaalkleurige accenten zorgen voor een vleugje modernisme. In tegenstelling tot concurrenten als de Opel Zafira, de VW Touran (die ook in Genève voorgesteld wordt) en de Scénic met zeven zitplaatsen op basis van de Renault Mégane II zal Ford geen versie met voor zeven inzittenden aanbieden. In plaats daarvan opteerde men voor een achterbank met drie afzonderlijk verstelbare en in de vloer te klappen delen.

De C-MAX zal aangeboden worden met twee nieuwe TDCi Duratorq common-rail dieselmotoren. De eerste heeft een inhoud van 1,6l en zal goed zijn voor 110pk terwijl een 2.0l diesel van dezelfde familie zal 133pk sterk zal zijn. Die laatste zal gekoppeld zijn aan een zesbak. Wie opteert voor en benzine zal, althans in het begin, genoegen moeten nemen met een 120pk sterke 1.8. De Focus C-MAX komt tijdens de tweede helft van het jaar op de markt.

Geef commentaar
comments by Disqus