Autosalon van Genève 2003 Honda

Honda
Bekijk 3 foto's
Door: BV 03-03-2003
Tijdens deze 73ste editie gaat het gros van de aandacht op de stand van Honda uiteraard uit naar de nieuwe Accord. Die is intussen aan zijn zevende generatie toe en heeft een specifiek Europees design waarmee de constructeur zich op het oude continent nog sterker wil gaan profileren. De berline is reeds eerder aan het publiek voorgesteld, maar de Accord Tourer (break) kregen we in Europa nog niet eerder te zien. De nieuwe Accord richt zich op de top van het C-segment, met concurrenten als Audi, BMW en Mercedes en dat is bij deze Tourer niet anders. De motoren zijn dezelfde als bij de berline; een 2.0 van 155pk en een 2.4 van 190pk, maar er zijn ook tal van specifieke oplossingen. Met de ‘one-motion’ achterbank kan je de achterste zetels in één enkele beweging en zonder inspanning plat leggen. De grote achterklep die toegang geeft tot een laadvolume van 576l (921l met de achterzetels neergeklapt) kan op alle modellen als optie (of standaard op de 2.4) elektrisch bediend worden. Ook op de stand is de Muscle Tec Concept te zien. Dat is een ultrasportief aangeklede Accord met nieuwe bumpers, brede wielkasten, zijschorten, een achterbumper met luchtspreider, specifieke velgen en een interieur met metaalaccenten, leder en alcantara. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van lichte, stevige, maar ook dure materialen als aluminium en koolstofvezel. Een serieproductie is niet voorzien.

Honda toont in Genève ook de FCX-V4 in Europese première. Het gaat om de meest geavanceerde brandstofcelauto van een aantal prototypes die in de laatste vier jaar werden ontwikkeld. Die vormt de basis voor de FCX die in beperkte serie wordt gebouwd en onlangs door de Amerikaanse overheid als eerste brandstofcelauto ter wereld werd goedgekeurd voor commercieel gebruik. De wagen heeft een autonomie van 300km en haalt 140km/u. Honda zal de komende twee of drie jaar reeds een 30-tal brandstofcelauto’s gaan leasen in de VS en Japan.

Belangrijker op korte termijn is de voorstelling van de langverwachte 2.2l dieselmotor die Honda voor het eerst volledig in eigen beheer heeft ontwikkeld (de 1.7CTDi aan boord van de Civic werd samen met Isuzu gemaakt). Op geen enkele andere markt worden zo veel diesels verkocht als in Europa en het is dan ook niet verwonderlijk dat Honda Genève kiest als locatie voor het werelddebuut. Deze motor die de typeaanduiding i-CTDi zal krijgen omdat alle motoren van de constructeur tegen 2005 tot de i-series zullen behoren, is nog steeds in het teststadium maar zal -volgens voorlopige gegevens- 140pk en 340Nm sterk zijn. Hij voldoet aan de Euro4-emissienorm en zal in de Accord aangeboden worden vanaf begin 2004. Later komt hij ook nog onder de kap van de C-RV.

Nog milieuvriendelijk nieuws in de vorm van de Civic IMA vierdeurs berline. Die heeft een hybride aandrijving met een benzine en een elektromotor. In Japan en de VS werden er reeds 15.000 stuks van verkocht en nu kunnen ook Europese klanten ervan genieten. Het gemiddeld verbruik blijft beperkt tot 4,9l/100km en de CO2-uitstoot bedraagt amper 116g/km. Daarmee voldoet de motor ruimschoots aan de Euro5-norm. Honda wil deze technologie, nu ze op punt staat, ook toepassen op andere modellen.

Geef commentaar
comments by Disqus