Autosalon van Genève 2003 Mercedes

Mercedes
Bekijk 3 foto's
Door: BV 03-03-2003
De constructeur uit Stuttgart presenteert in Genève de cabrioversie van de CLK, exact één jaar na de voorstelling van de Coupé. Die is wat groter dan z’n voorganger en krijgt een conventionele stoffen kap, verkrijgbaar in drie kleuren, die volledig onder de gordellijn verdwijnt. Ze is steeds elektrisch bedienbaar en de werking ervan, inclusief ontgrendeling en vergrendeling, werd volledig geautomatiseerd. De koffer is voortaan 390l groot. Een winst ten opzichte van het vorige van 40l die voornamelijk te wijten is aan de toename in lengte. Onder de kap komen vanaf de lancering vijf moderne benzinemotoren. Instappen kan met de CLK 200 Kompressor die 163pk sterk is. Het aanbod zescilindermotoren bestaat niet meer enkel uit de 320, met 218pk , maar wordt aangevuld met een soepele 2.6l met 170pk. De CLK 430 van de vorige generatie wordt vervangen door de CLK 500. Die V8 is goed voor 306pk terwijl de top van het gamma wordt gevormd door de CLK 500 AMG. Die voorziet de achterwielen van 367pk en stuwt de Cabrio in amper 5,4sec naar 100km/u.

De E-Klasse ziet z’n aanbod uitgebreid worden met de E 400 CDI. Die krijgt 3.996cc diesel onder de kap die ook al in de M- G- en S-Klasse het mooie weer maakt. Onder de kap van de E-Klasse ontwikkeld die 260pk en een maximumkoppel van 560Nm. Voldoende om de berline in minder dan 7sec naar 100km/u te stuwen en het pas voor bekeken te houden als de elektronica bij 250km/u oordeelt dat het welletjes is.

Spektakel is afkomstig van de nieuwe CL 65 AMG. Die krijgt een V12 onder de kap die is gebaseerd op de 5,5l uit de S-Klasse. Door de cilinderinhoud, middels een aangepaste boring en slag, te vergroten naar 6l en de montage van twee turbocompressoren steeg het vermogen naar 612pk. Het koppel is nog indrukwekkender; vanaf 2.000t/min. staat 1.000Nm ter beschikking. De prestaties zijn uiteraard indrukwekkend; de topsnelheid is begrensd op 250km/u en de acceleratie van 0 naar 100km/u hoeft slechts 4,5sec in beslag te nemen. Een vijftrapsautomaat waarmee door middel van toetsen op het stuurwiel ook handmatig een versnelling kan geselecteerd worden, zorgt voor een efficiënte transmissie van de kracht.

Geef commentaar
comments by Disqus