De vijf nieuwigheden van VW Multivan

Multivan
Bekijk 3 foto's
Door: BV 12-06-2003
De Multivan is in wezen de opvolger van de Caravelle, maar dat horen ze niet zo graag bij VW. Nochtans is de uiterlijke gelijkenis overduidelijk. Het verschil zit hem aan de binnenzijde. Daar waar de Caravelle een van banken en zetels voorziene bestelwagen was, is de Multivan een volwaardige ‘people carrier’. Om dat te onderstrepen zegt de constructeur met dit model de strijd te willen aangaan met de grootste monovolumes. Ze denken dan aan o.a. aan de Chrysler Voyager en de Renault Grand Espace. Toegegeven: het interieur is een pak aangenamer als voorheen. Er zijn volwaardige zetels die je kan draaien, verschuiven, monteren en demonteren zoals je wil. Er is plaats zat voor zeven en dan kan je nog steeds een karrenvracht aan bagage meenemen, wat bij een monovolume niet lukt tenzij je op het dak laadt. Er is zelfs een multifunctionele box voor het interieur, met opbergruimte, bekerhouders en een heus tafeltje. Ook de comfortvoorzieningen mogen er zijnij onze testwagen was o.a. uitgerust met GPS-navigatie, telefoon en airco met een aparte regeling voor het passagierscompartiment. Je kan zelfs opteren voor een pack leder.

Bij de motoren heb je in eerste instantie de keuze uit twee versies van dezelfde 2461cc direct ingespoten dieselmotor. De eerste is 130pk sterk en moet € 38.550,60 opbrengen. De krachtigste versie heeft 174pk en moet € 41.890,20 kosten. Beide motoren zijn gekoppeld aan een prettig schakelende zesbak. Later komt er ook nog een 105pk sterke 1.9TDI die gecombineerd wordt met een vijfbak en benzinemotoren. Dat zou gaan om een 2-liter en een 3.2l V6. De Multivan op de foto’s is de zwaarste diesel, met een prijskaartje van bijna € 50.000 omwille van de rijkelijk aanwezige opties. We waren positief verrast door de prestaties van de toch niet lichte combinatie (2.274kg). De aangedreven achterwielen duwen de Multivan in 11,8sec naar 100km/u en de topsnelheid bedraagt niet minder dan 188km/u. Ook het opgegeven gebruiksgemiddelde blijft met 8,0l/100km zonder meer voordelig.

Is VW dan in zijn opzet geslaagd? Niet helemaalij de structuur is nog steeds die van een bestelwagen. De nieuwe LT zal bijna net zo veel gemeen hebben met de Multivan als zijn voorganger had met de Caravelle, alleen besliste VW nu eerst de personenwagenuitvoering te lanceren. Het geheel is enorm ruim, comfortabel, het ziet er zelfs goed uit, maar de ophanging is nog steeds niet die van een personenwagen (zoals een monovolume dat is) en je merkt het ook aan de hoogte. Je klimt in de Multivan zoals je in een bestelwagen klimt en daaraan valt niets te wijzigen.

Geef commentaar
comments by Disqus