De vijf nieuwigheden van VW Touareg

Touareg
Bekijk 3 foto's
Door: BV 12-06-2003
De Touareg is feitelijk dezelfde wagen als de Porsche Cayenne en ook Audi zal later hetzelfde technische gegeven nog eens verkopen, zoals gebruikelijk in een ander jasje. Alhoewelij de groep heeft z’n best gedaan om de Cayenne en de Touareg op wat meer vlakken dan gewoonlijk van elkaar te differentiëren. De motoren zijn niet gemeenschappelijk én de VW Touareg is een echte terreinwagen geworden met een heuse reductiebak en vergrendelbare differentiëlen (deels optioneel). De Cayenne is enkel verkrijgbaar met een 4.5l V8 (in twee versies met 340 of 450pk), terwijl de Touareg een veel breder pallet krijgt. Bij de benzines gaat het om een 3.2l V6 of een 4.2l V8, met respectievelijk 220 en 310pk en steeds gekoppeld aan een Tiptronic zesbak en een basisprijskaartje van € 46.780 of € 63.000. Diesel kan met een 2.5l TDI die naar keuze wordt gekoppeld aan een handbak met zes verhoudingen en alweer de Tiptronic of een 5.0l V10, eveneens met Tiptronic. De eerste heeft 174pk, de dikke V10 laat 313pk optekenen. De prijs van de dieselversies begint bij € 42.820 en kan oplopen tot € 74.690. Prijs van de testwagen, een 3.2l V6, ligt in de buurt van € 57.000 inclusief opties.

Het interieur is ruim en gerieflijk, ook al bieden de meeste concurrenten in dezelfde prijsklasse wat meer ruimte voor de investering. Het interieur vertoont gelijkenissen met dat van de Phaeton maar hier wordt meer gebruik gemaakt van een combinatie van aluminium en hout. Bij de Phaeton blijft het metaal achterwege.

Het hogere gewicht en de vermogenslorpende permanente vierwielaandrijving van Touareg ten opzichte van de Phaeton deden ons het ergste vermoeden voor de dynamische kwaliteiten van deze terreinwagen. Onze vrees bleek gelukkig ongegrond. De Touareg is weliswaar wat trager dan de Phaeton, maar een top van 206km/u en een acceleratietijd van 9,9sec van 0 naar 100km/u is nog steeds aardig. Het goede resultaat is voornamelijk te danken aan de extra verhouding van de Tiptronic, en het zou nog beter kunnen als de automaat wat alerter zou reageren.

De terreineigenschappen zijn indrukwekkend. Dat komt vooral omdat onze testwagen is uitgerust met de optionele pneumatische ophanging. Die slaagt er niet in je het hoge gewicht te doen vergeten, maar omdat de vrije hoogte afhankelijk van de omstandigheden varieert van 16 tot 30cm (!!) kan je wel bijna overal over. Een vergrendelbaar middendifferentieel en een reductiebak zijn standaard, voor een vergrendelbaar achterdifferentieel moet je bijbetalen. Op de weg zorgt het geheel voor een uitstekend comfortabele rit, ongeacht de snelheid, en als het wat sportiever mag, kan je de ophanging nog altijd in de sportstand zetten.

Geef commentaar
comments by Disqus