Het eerste wat ons opvalt is dat Volkswagen er wonderwel is in geslaagd een gevoel van luxe te combineren met een typisch Volkswagen gevoel. Dat komt onder meer tot uiting in de relatief harde, maar goed steunende zetels, ook al prefereren we een zitje bij de concurrentie. Het interieur bulkt van de luxueuze materialen, fijn leder, chroomaccenten, houtinlegij er is achtergrondverlichting in het donker en ga zo maar door. De klimaatregeling kan volledig tochtvrij werken en heeft vier zones, beide functies zijn een primeur. We zijn, als je rekening houdt met een korte gewenningsperiode zeer te spreken over BMW’s Idrive voor de groepering van functies in het interieur, maar het moet gezegd dat het systeem van VW met het centrale 16:9 kleurendisplay en twee rijen knoppen toch een pak intuïtiever werkt. Minpuntje aan het interieur was de aanwezigheid van parasitaire geluidjes, afkomstig van het voor de rest puntgave instrumentenbordje. Dat wijst er toch op dat VW nog net niet het gewenste afwerkingsniveau haalt. In deze klasse is elk foutje, hoe klein ook, immers onvergeeflijk.
Op motorisch gebied moeten we ook de constante waarschuwing van het oliepeil negeren, iets waar ook menig Touareg last van heeft. Met de krachtbron zelf is niets mis; die stuwt de Phaeton in iets minder dan 9sec naar 100km/u en zorgt voor een top van 245km/u, met een prachtig diep klinkende brom voor de lage toerentallen en een quasi perfecte demping van het geluid. Het geheel is vooral soepel, maar niet snel volgens de in deze klasse gehanteerde maatstaven. Dorstig is hij ook, de constructeur spreekt over 11,6l/100km, maar we zijn er zelfs na 400km autostrade aan een constante (wettelijke) snelheid niet in geslaagd minder dan 12,9l/100km te verbruiken.
Het beste punt van de Phaeton is zonder meer de rijervaring. Het stuur ligt goed in de hand, het is -net als de pedalen- communicatief en de pneumatische ophanging werkt uitstekend. Die ophanging is overigens instelbaar in vier standen van comfortabel naar sportief en we vinden het spijtig dat het systeem niet nog wat extremere instellingen toelaat (nog zachter en nog harder). Voor de omschrijving van de wegligging kunnen we amper anders dan superlatieven gebruiken. De Phaeton stuurt strak, is voorspelbaar en de gripgrens ligt zo ver dat geen normaal mens die ooit gaat opzoeken.