De vijf nieuwigheden van VW Algemeen

Algemeen
Bekijk 4 foto's
Door: BV 12-06-2003
Volkswagen heeft de afgelopen tijd niet minder dan 5 nieuwe modellen gelanceerd, waarvan u in dit dossier een rij-impressie vindt. Dat is het resultaat van een beslissing van grote baas Ferdinant Piëch om het gamma gevoelig uit te breiden. Eerst in het luxesegment, met de Phaeton die het de BMW 7-reeks en de Mercedes S-Klasse moeilijk moet maken maar voorlopig nog slechts in marginale aantallen verkocht wordt, en een concurrent voor de X5 en de M-Klasse van dezelfde constructeurs; de Touareg. Auto’s die niet meer zo ‘volks’ zijn en er werd dan ook geopperd dat VW misschien beter z’n inspanningen richtte op meer toegankelijke segmenten waarin ze ook geen vertegenwoordiging hebben. In het segment van de compacte monovolumes komt VW immers onbegrijpelijk laat met de Touran op de proppen. Zowat elke constructeur van belang heeft al jaren vertegenwoordiging in het populaire segment dat Renault met de Scénic creëerde. Maar Piëch had het niet begrepen op monovolumes, waardoor het groen licht pas werd gegeven als het al lang duidelijk was dat de compacte monovolume een blijver was, en geen modegril.

Volkswagen van haar kant meent dat ‘auto’s voor het volk’, de instelling die leidde tot de Kever waarvan er niet minder dan 27 miljoen werden gebouwd, betekent dat ze wagens moeten produceren voor iedereen. Niet enkel voor de meerderheid dus. En in het luxesegment hadden ze nog geen vertegenwoordiging. De intrede in het luxesegment is een investering op lange termijn, een investering in de toekomst, aldus VW.

Op 17 april 2002 heeft Ferdinant Piëch zijn toppositie overgelaten aan Bernd Pischetsrieder, die binnen de groep eerder aan het hoofd stond van Seat. Die houdt er een wat andere visie op na dan zijn voorganger. Niet alleen is hij van mening van het huidige VW-gamma te kampen heeft met een schrijnend gebrek aan karakter, hij vond die plotse sprong op het luxesegment ook niet zo noodzakelijk. Het resultaat is dat VW zijn inspanningen terug veel meer richt op de middenklasse en het compacte segment. Daarin lanceert VW nog dit jaar de Golf V, die nog door Piëch op de sporen werd gezet en bij Pischetsrieder niet voor de volle 100% in de smaak valt, maar de nieuwe baas beloofd ook veel meer nichemodellen. Er is sprake van een opvolger voor de Lupo, die een andere invulling van het concept zou kunnen krijgen, en de intussen stokoude Sharan zou ook aflossing krijgen. Die komt vermoedelijk in 2005 of 2006 en wordt niet meer samen met Ford ontwikkeld. In de meer nabije toekomst komt er een opvolger van de Caddy. VW stapt daar ook af van het huidige principe waarbij een laadbak eigenlijk op het onderstel van een bestaand compact model (in dit geval de vorige Polo) werd gemonteerd. De nieuwe Caddy, met een nieuwe tot op heden onbekende naam, krijgt een geheel eigen structuur die dicht aanleunt bij die van een monovolume en zal ook in een personenwagenuitvoering verkrijgbaar zijn. Het model zal dus kunnen concurreren met de Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Opel Combo Tour... De voorstelling is misschien nog voor dit jaar.

Een nieuwe Passat komt in 2004, de microbus die reeds als prototype werd voorgesteld zal in 2005 in productie gaan en er komt ook nog een nichemodel in het compacte segment. Een kleine roadster of een kleine SUV... Om wat meer structuur in de top van het gamma te krijgen zou er ook een model kunnen komen dat de ruimte van een volledig segment tussen de Passat en de Phaeton opvult. Dat kan nog niet met zekerheid gezegd worden, maar Pischetsrieder heeft er al op gealludeerd.

Geef commentaar
comments by Disqus