Autosalon van Frankfurt 2003 Mercedes

Mercedes
Bekijk 3 foto's
Door: BV 15-09-2003
Bij de constructeur met de ster is de stand volledig opgebouwd rond haar nieuwe supersportwagen, de SLR McLaren. Dat moet de opvolger worden van twee legendarische bolides; de ‘Zilverpijl’ die in 1955 de Mille Miglia, de Targo Florio, de Tourist Trophy, de Eifelwedstrijd en de Grote Prijs van Zweden op zijn naam schreef en de coupé 300 SLR uit 1954 die op de 300SL gebaseerd was en bij liefhebbers gekend is als coupé Uhlenhaut, naar de bezieler. Van deze laatste werd zelfs nooit een productieversie gebouwd, het bleef bij twee prototypes. Aan de buitenzijde zorgen de ventilatieopeningen achter de wielkasten vooraan en de vleugeldeuren voor een duidelijke visuele link met bovengenoemde historische bolides. De relatie met het McLaren F1-team wordt benadrukt door de pijlvormige snuit en het gebruik van een dubbele voorvleugel die -net als bij de F1-wagen- een cruciale rol speelt in het genereren van voldoende neerwaartse druk bij hoge snelheden. De relatie met de rest van de Mercedes-familie komt dan weer tot uiting in de vorm van de lichtunits, vooraan met dubbele versmolten ovalen. Een luchtdiffuser zit in de achterbumper geïntegreerd. Onder de kap van deze superwagen komt een 5,5l V8 met kompressor die door AMG onder handen werd genomen. Die levert een maximumvermogen van 626pk terwijl de koppelkromme haar piekwaarde van 780Nm constant houdt tussen 3.250 en 5.000t/min. Daarmee spurt de coupé naar 100km/u in 3,8sec, naar 200km/u in 10,6sec en naar 300km/u in 28,8sec. De topsnelheid bedraagt 334km/u.

Voor een optimale gewichtsverdeling zit de krachtbron centraal voor de inzittenden. De V8 wordt gemonteerd op een aluminium frame. De achterwielen krijgen de kracht via een automatische vijfbak doorgespeeld. Daarmee kan naar keuze volautomatisch of handmatig geschakeld worden. In het eerste geval kan de bestuurder de snelheid van de schakelmanoeuvres beïnvloeden door één van de drie schakelprogramma’s (Sport, Supersport of Race) te kiezen. Manueel schakelen kan via de pook of middels toetsen aan het stuurwiel. Stoppen doet de SLR McLaren met hoogtechnologische ceramische remschijven, versterkt met carbonvezel. De maximale remkracht bedraagt door de grote schijven (op de vooras alleen bedraagt het remoppervlak al 440cm³) niet minder dan 1,3G, een recordwaarde voor een productievoertuig. De koets van deze 4,66m lange, 1,91m brede en 1,26m hoge bolide bestaat uit een ultrastijve monocoque-constructie uit carbon. Ook de kreukelzones vooraan bestaan uit dat hoogtechnologische materiaal en dat is voor het eerst bij een productievoertuig.

Naast bovengenoemde supersportwagen toont Mercedes ook nog de Vision CLS. Een studie van hoe een toekomstige grote vierdeurs met coupé-allures er uit zou kunnen zien. Die hoeft niet eens zo veel af te wijken, want op enkele details na lijkt het model geschikt voor productie. Het coupé-effect werd bekomen door de auto een uitgesproken gordellijn, lange overhangen en een bolle dakvorm te geven. Voor het overige zijn er vooral typische Mercedes-kenmerken te zien, als de radiatorgrille met verchroomde lamellen en de vorm van de achterlichten. Vooraan zijn de lichtunits wel geheel nieuw. Het interieur is klassiek, luxueus en stijlvol omdat men gebruik maakt van beige leder (op de deurpanelen en de contactoppervlakken van de zetels in een vierkantmotief gestikt) en edelhout. Naast het evidente riante plaatsaanbod vooraan (de Vision CLS meet ,91m in de lengte, 1,85m in de breedte en 1,39m in de hoogte) is er ook achteraan ruimte in overvloed. In de koffer kan je 470l kwijt.

Onder de kap zit een zescilinder CDI common-rail turbodiesel met twee turbo’s. Die is goed voor 265pk en 560Nm koppel. Gekoppeld aan de nieuwe 7G-Tronic zeventrapsautomaat (vanaf deze herfst standaard op de meeste V8-versies van de constructeur) stuwt die motor de wagen naar 100km/u in 6,4sec. De top is zoals steeds begrensd bij 250km/u.

Geef commentaar
comments by Disqus