Autosalon van Frankfurt 2003 Mazda

Mazda
Bekijk 3 foto's
Door: BV 15-09-2003
De belangrijkste tentoongestelde nieuwigheid van Mazda op het Autosalon van Frankfurt is de Mazda 3. Die staat in Frankfurt niet alleen in zijn vijfdeurs versie, maar ook als vierdeurs sedan. Die zal de 3 vijfdeurs na enkele maanden komen vervoegen.

Het ontwerp van de vijfdeurs is geïnspireerd op dat van de MX Sportif concept car die Mazda in maart op het Autosalon van Genève liet zien. Kenmerkend voor de vormgeving is de sportieve stijl met een hoge oplopende gordellijn, een plooilijn op de flank in wigvorm en lichtunits die zowel voor- als achteraan bestaan uit separate ronde optieken op een zwarte achtergrond achter helder kleurloos afdekglas. Een hoge daklijn en wat hogere zitpositie zorgen voor voldoende binnenruimte.

Onder de kap komen drie benzinemotoren met een inhoud van 1.4, 1.6 en 2.0l en vermogens tussen 80 en 150pk. Er komt ook een moderne common-rail turbodiesel die door Ford samen met PSA werd ontwikkeld en dus ook in het Ford- Citroën- en Peugeot-gamma zal terug te vinden zijn. Onder de kap van deze nieuwe Mazda zal die waarschijnlijk 110pk leveren.

Een concept vinden we ook bij Mazda, in de vorm van de Kusabi concept car. Dat is Japans voor ‘wig’ en ‘plaats maken voor iets nieuws’. Het model is een agressief gelijnde compacte sportwagen met plaats voor vier, gebouwd op het onderstel van de Mazda 2.

Het design volgt de weg die Mazda sinds de lancering van de 6 heeft ingeslagen en vertoont vooral gelijkenissen met de lijnen van de andere sportieveling binnen het gamma, de RX-8. De spitse snuit wordt gedomineerd door het karakteristieke vijfhoekige radiatorrooster. De scherpe lijnen op de voorpartij lopen ononderbroken door over de flanken om ten slotte ook nog de vorm van de achterzijde te bepalen. Opvallende eigenschappen zijn de grote wielen en de zeer sterk uitgewerkte wielkasten. Een ander, zo mogelijk nog opvallender, kenmerk is de keuze voor een omgekeerde wigvorm die de lijn van de raamomlijsting en de vorm van het dak vanaf de A-stijl bepaalt.

Voor de aandrijving, die net als bij de 2 gebeurt op de voorwielen (en dus niet zoals eerder vermeld op de achterwielen), maken de Japanners gebruik van een 1.6l common-rail dieselmotor van Ford-origine. Die is goed voor 110pk bij 4.000t/min en 240Nm bij 1.750t/min. Prestaties zijn niet bekendgemaakt.

Geef commentaar
comments by Disqus