Autosalon van Frankfurt 2003 Audi

Audi
Bekijk 5 foto's
Door: BV 15-09-2003
De constructeur uit Ingolstadt presenteert de nieuwe Audi S4 Cabriolet. Die is grotendeels gelijk aan de reguliere S4, krijgt dus ook de dikke V8 in het vooronder en heeft recht op dezelfde quattro-aandrijflijn.

Het uiterlijk blijft sober, maar een bumper met groter luchtinlaten, andere lichtblokken, aluminiumkleurige buitenspiegels en de zichtbare uitlaatpijpen aan de achterkant tonen dat het hier niet om een gewone A4 Cabriolet gaat. Een indruk die, niet het minst onopvallend, wordt versterkt door de 18-duims aluminium velgen met specifiek S design, geschoeid met 235/40-rubber. Aan de binnenzijde zijn het details als een ander instrumentencluster, een sportstuur met S-logo, specifieke inlegpanelen (carbon of alu) en natuurlijk de peddels aan het stuur waarmee je de Tiptronic zesbak ook met de hand kan bedienen die het verschil maken.

De aandrijving is voor rekening van een V8 die 344pk ontwikkelt bij 7.000t/min. en 410Nm koppel voortbrengt bij 3.500t/min. Genoeg voor een spurt naar 100km/u in 5,9sec en een top van 250km/u. Begrensd uiteraard.

In de lichtgewicht Audi A2 zal vanaf november van dit jaar een opgepepte versie van de gekende 1.4 TDI-dieselkrachtbron beschikbaar zijn. In plaats van 75pk zal die 90 paarden en 230Nm sterk zijn. Voldoende voor een spurt van 0 naar 100km/u in 10,9sec en een top van 188km/u. De diesel voldoet aan de Euro4-norm.

Nog een diesel die aan die norm voldoet is de nieuwe 3-liter V6 TDI die onder de kap van de A8 debuteert. Die is goed voor 233pk en 450Nm, wat zich vertaalt in een acceleratietijd voor de spurt naar 100km/u van 7,8sec en een top van 243km/u. Een 3.0 V6 benzinemotor met 220pk -de nieuwe instapmotor- doet de spurt in een vergelijkbare 7,9sec. De topsnelheid blijft net een kilometerje lager steken.

En er zijn nog wat gamma-uitbreidingen te melden; bij de A3 meer bepaald. In de wat meer bescheiden categorie gaat het om de 1.6l FSI direct ingespoten benzinemotor voor de driedeurs. Met 115pk en 155Nm duwt de viercilinder het model in een alles behalve beschamende 10,9sec naar 100km/u. De topsnelheid bedraagt 196km/u. Het voordelige deellastverbruik van een direct ingespoten benzinekrachtbron resulteert in een laag gemiddeld verbruik van 6,5l/100km.

Minder consumptievriendelijk is de A3 V6 quattro, maar die heeft natuurlijk wel een cilinderinhoud van 3.2l. Toch is ook 9,8l/100km nog niet exuberant veel als je weet dat je na 6,4sec de kaap van de 100km/u kan ronden. Een begrenzer is noodzakelijk om het geweld bij 250km/u in te tomen. De motor wordt gekoppeld aan de DSG zestrapsautomaat met dubbele koppeling (voor het voorkomen van trekkrachtverlies tijdens de schakelovergangen), maar ook een iets goedkopere handbak met evenveel verhoudingen wordt leverbaar. De eerste exemplaren zouden nog dit jaar de weg naar de eigenaars moeten vinden.

Audi toont ook nog een aantal concepts. De Pikes Peak werd in Detroit voor de eerste maal getoond, en de Nuvolare stond al in Genève, maar de Le Mans is helemaal nieuw. Het is een supersportwagen voor de openbare weg, die is gebaseerd op de R8 waarmee Audi al drie maal de 24-uurs race van Le Mans wist te winnen. Toevallig wordt in de wandelgangen al een tijdje gespeculeerd over een eventueel in serie geproduceerde supersportwagen van de constructeur met de vier ringen.

De Le Mans is 4,37m lang, 1,90m breed en 1,25m hoog. Met een centraal geplaatste motor, vormt de lange achterzijde het visuele zwaartepunt van de wagen. De hoge achtersteven met ventilatieopeningen, de lange hoog gepositioneerde lichtunits en de scherpe aflijning van de bolle wielkasten zorgen voor een gespierd uiterlijk. De bolle snuit met trapeziumvormige grille en de bolle daklijn, die er uitziet alsof ze met een enkele pennentrek werd getekend, zijn kenmerken die het model als een herkenbare uitstraling geven. De lichtunits vooraan zijn alweer een evolutie van de lichten zoals die eerst bij de Pikes Peak en dan de Nuvolare te zien waren. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van LED-technologie en dat zorgt voor een high-tech look. De Jet Blue buitenkleur wordt gecomplementeerd door een zilverkleurige verticale balk op de flank die achter de zijdelingse luchthappers begint. De cockpit is opvallend ruim voor een sportwagen van dit kaliber.

Het onderstel is een aluminium Audi Space Frame, met een koets die is uitgevoerd in een combinatie van lichtgewicht aluminium en carbonvezel. Zo blijft het gewicht beperkt tot 1530kg. De vijf-liter V10 met directe brandstofinjectie en twee turbo’s produceert 610pk, terwijl het indrukwekkende maximumkoppel van 750Nm permanent beschikbaar is tussen 1.750 en 5.800t/min. Middels een sequentiële zesbak en quattro-vierwielaandrijving wordt die kracht op het asfalt overgezet. In normale omstandigheden krijgt de voortrein 40% en de achtertrein 60% van de aandrijfkracht toebedeeld, maar de verhouding is variabel. De ophanging bestaat zowel voor- als achteraan uit dubbele wishbones met conventionele veren en adaptieve dempers. De Audi Le Mans quattro gaat naar 100km/u in 3,7sec. De spurt van 0 naar 200km/u neemt 10,8sec in beslag. De top zou 345km/u bedragen, maar bij 250km/u grijpt de elektronica in.

Geef commentaar
comments by Disqus