Autosalon van Genève 2011 Hyundai

Hyundai
Bekijk 33 foto's
Door: BV 05-02-2011

Hyundai pakt op het Autosalon van Genève uit met twee fonkelnieuwe modellen (één wereldpremière, één Europese primeur) en een concept die eerder al op het Autosalon van Detroit te zien was.

De belangrijkste nieuwigheid voor de Europese markt is de i40. Die vervangt de Sonata en om de Europese expansiepolitiek te ondersteunen, krijgt die voor het eerst een koetswerk dat op het Oude Continent tot stand kwam. Het dynamische lijnenspel, dat ontspringt aan het trapeziumvormige radiatorrooster dat typerend is voor alle nieuwe producten van het merk, werd getekend in Rüsselsheim waar Hyundai een ontwikkelingscentrum heeft. Het belang dat de Koreanen aan Europa hechten, blijkt ook uit de uitbreiding van het aanbod met een break. Dat is voor het eerst. Onder de kap komen alvast drie dieselmotoren. De 1.7l CRDi met 115pk zal zelfs in het zwaarste van de twee koetswerkopties slechts 113gr/CO2/km uitstoten. Wie graag wat meer vermogen achter de hand houdt, zal kunnen kiezen voor een tweeliter met 136 of 170pk.

Met de Veloster zet Hyundai een opvallend eigenzinnige compacte coupé op het menu. De 4,22m lange, 1,79m brede en 1,39m hoge bolide is immers asymmetrisch - met één portier aan de bestuurderszijde en twee conventioneel ogende deuren aan de passagierskant. De gespierde koets wordt aangedreven door een 1.6l benzinemotor met 140pk. Standaard gekoppeld aan een handbediende zesbak, maar ook een automaat met dubbele koppeling en even veel verzetten wordt leverbaar. In de lente is hij te koop.

De Curb is een studiemodel voor een kleine stads-crossover. Die toont hoe Hyundai z'n actuele ‘Fluidic Sculpture' designtaal in de toekomst ziet evolueren. In het interieur bepalen aanraakgevoelige schermen het beeld. Futuristisch en ver van productieklaar, wat niet van de aandrijflijn gezegd kan worden. Die bestaat uit dezelfde 1.6l benzinemotor als in de Veloster, maar nu met een turbo en een vermogen van 175pk. De eenheid is gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak in combinatie met een start-/stopsysteem. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 6,0l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus