Autosalon van Brussel 2004 BMW

BMW
Bekijk 5 foto's
Door: BV 30-12-2003
BMW zal in Brussel de gloednieuwe 6 Reeks presenteren. De Coupé-versie daarvan was reeds in Frankfurt te zien en wordt op het Autosalon op de Belgische markt losgelaten, maar intussen werden ook al de eerste gegevens van de Cabrio vrijgegeven. Amper vier maand na de voorstelling van de Coupé. Dat model beleeft z’n wereldpremière op de NAIAS (North American Auto Show) in Detroit, maar is ook al op de BMW-stand in Brussel te bewonderen. Een Europese première, nauwelijks enkele dagen na de wereldpremière.

De Coupé en de Cabrio zijn beiden voorzien van een door Chris Bangle getekende koets in de inmiddels typerende nieuwe BMW-stijl die convexe en concave koetswerkvlakken combineert met meer traditionele BMW-accenten. Kenmerkend en opvallend voor de vormgeving van de Cabrio is de dakconstructie. Om gewicht te besparen en een kofferruimte van ten minste 300l (voldoende voor twee golftassen) te behouden, opteerde de constructeur uit München voor een stoffen dak. De achterruit is echter minder conventioneel want verticaal opgesteld en apart bedienbaar. De beugels die noodzakelijk zijn voor de dakconstructie zitten in twee als vinnen gevormde uitlopers. Beide modellen zijn volgens de fabrikant zuivere 2+2’s die een uitzonderlijk rijgenot combineren met alle denkbare luxe. De sleutel tot het ongeëvenaarde rijplezier is de 333pk en 450Nm sterke atmosferische achtcilindermotor van beide modellen. Die is leverbaar met drie verschillende automatische versnellingsbakken met zes verhoudingen.

Deze Europese première wordt geflankeerd door een aantal Belgische primeurs. De nieuwe 5-Reeks bijvoorbeeld. Die is sinds deze zomer verkrijgbaar, maar werd nog niet eerder op een Belgisch Salon aan het publiek voorgesteld. BMW maakt van de gelegenheid gebruik om twee nieuwe motoren in de kijker te zetten. Het bestaande gamma, 520i, 530i en 530d, wordt immers uitgebreid met de 525i en 545i. Op motorisch vlak valt er ook nieuws te rapen bij de Z4, met de introductie van een nieuw basismodel; de 2.2i-versie.

De nieuwe X3, waarmee BMW een nieuwe stap zet in een niche die nog volop in ontwikkeling is, wordt tijdens de Salonperiode op de Belgische markt geïntroduceerd. Deze SAV (Sports Activity Vehicle) is verkrijgbaar met twee 3-liter motoren; een benzine en een diesel. Later worden meer bescheiden versies aan het gamma toegevoegd. De nieuwe X3 moet beperkte terreineigenschappen combineren met het weggedrag van een BMW-berline. Omwille van de hogere koets en grotere bodemvrijheid (met een hoger zwaartepunt tot gevolg) voorwaar geen eenvoudige opdracht. De BMW-ingenieurs hebben het raadsel gekraakt met de ontwikkeling van een nieuwe, gevoelige en actieve vierwielaandrijving; xDrive. Het systeem detecteert gripverlies en verdeelt de aandrijfkrachten, afhankelijk van de beschikbare grip en de rijomstandigheden, over de assen. Indien noodzakelijk wordt zo goed als alle aandrijfkracht op één van beide assen overgebracht. Dat systeem is efficiënter en flexibeler dan de aandrijfsystemen met een vaste verhouding en elimineert onder- en overstuurneigingen nagenoeg compleet. In feite zou de X3 door de xDrive grotere broer X5 naar de kroon steken, maar dit in 2000 gelanceerde model kreeg een opfrisbeurt en beschikt voortaan over dezelfde aandrijftechnologie. Deze herwerkte versie is voor het eerst op een Belgisch Salon te zien.

BMW huistuner Alpina is eveneens aanwezig in Paleis 7. De voornaamste publiekstrekker daar is de Roadster S. Een Z4 die is uitgerust met een 300pk en 362Nm sterke 3346cc zescilindermotor. Die zal vanaf april leverbaar zijn. De prestaties zijn naar goede gewoonte indrukwekkend; na amper 5,3sec. zou 100km/u op de teller staan.

Geef commentaar
comments by Disqus