Autosalon van Brussel 2004 Hyundai

Hyundai
Bekijk 3 foto's
Door: BV 30-12-2003
Hyundai stelt in Paleis 7 op 1.415m² zijn volledige gamma tentoon, en dat is behoorlijk wat. Van de kleine Atos Prime, over de specifiek voor Europa ontworpen Getz, de middenklassers Accent en Elantra, de compacte monovolume Matrix, de sportieve Coupé, de grote berline Sonata en de nog grotere XG, de monovolume Trajet, SUV Santa Fé, de Terracan die de kleuren van de constructeur verdedigt op het terrein en de meer functionele XG250 en Sattelite 9s - zij het in hun uitvoering voor personenvervoer. De constructeur biedt met andere woorden een zeer uitgebreid gamma aan, dat samen met de introductie van moderne dieselmotoren Őmet name in de populaire modellen- en scherpe prijzen aan de basis staat van het groeiende succes van het merk. De ambities van Hyundai zijn dan ook niet min, want de constructeur wil nog tijdens het eerste decennium van deze eeuw tot de vijf grootste autobouwers ter wereld horen en daar zijn ze nog lang niet. Veel nieuwigheden ook op de stand, want het gros van de opgenoemde modellen is nieuw of vernieuwd sinds het vorige Salon. Zo werden de Atos Prime, met een prijskaartje vanaf € 7.999, de Accent, de Elantra en de Sonata allen onder handen genomen. Belangrijker was echter de marktintroductie van de Getz.

Die combineert een scherp prijskaartje met een ruime binnenruimte (met o.m. tot 977l bagageruimte) en een Europees aandoende koets met een aantal aantrekkelijke motoren. Enerzijds zijn dat de 1.1i en 1.3 vermogens van 63 en 85pk en een sportieve 1.6i met 105pk, anderzijds is dat de moderne CRDi diesel die gebruik maakt van Common Rail technologie. Die krachtbron is ook verkrijgbaar in de Accent en de Matrix en is afgeleid van de 2.0CRDi die onder de kap van de Elantra en de Trajet zit, en produceert 82pk en 191Nm. De driecilinder moet Hyundai’s troefkaart worden bij de verovering van het zeer competitieve B-segment. Gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak haalt de Getz 1.5CRDi 170km/u en laat hij een gemiddeld verbruik van 4,8l/100km optekenen.

Hyundai toont binnen het designthema van het Salon ook de CCS concept car. Dat is een op de Hyundai Coupé gebaseerde convertible, uitgerust met een glazen dak van koetswerkbouwer Karmann. Dat klapt niet weg, maar schuif in twee delen in de koffer. Vandaar ook de naam CCS, wat staat voor Coupé Convertible Sliding. Het model heeft recht op een aantal specifieke stijlelementen als de koetswerkkleur met microscopische glasdeeltjes en de specifieke lichtunits en lichtmetalen velgen. Het interieur werd bedacht met geweven leder voor de zetels, een met leder afgewerkt dashboard en stuurwiel en metaalelementen om het donkerbruine interieur van moderne accenten te voorzien. Onder de kap zit een 2.7l V6 met 167pk en 245Nm, die ook op de gewone productiemodellen verkrijgbaar is.

Geef commentaar
comments by Disqus