Autosalon van Brussel 2004 Volkswagen

Volkswagen
Bekijk 4 foto's
Door: BV 30-12-2003
Volkswagen staat in Brussel met de meest uitgebreide productlijn ooit. Dat is onder meer te danken aan de Phaeton en de Touareg, maar ook aan de nieuwe Caddy. Deze laatste is, samen met de nieuwe Golf die voor het eerst op een Belgisch Salon staat, de ster van de VW-stand. VW, dat traditioneel zeer sterk staat op de leasingmarkt, maar niet blind is voor de inspanningen van de concurrentie op dat vlak, stelt in Brussel ook de B2B-productlijn voor. Die zal verkrijgbaar zijn voor de nieuwe Golf, Bora, Touran, Passat en Sharan en omvat voor een krappe meerprijs de opties die bij een zakelijk publiek het meest in trek zijn. VW voorziet het pakket echter niet alleen voor de Fleet-klanten. Ook particuliere kopers kunnen het bestellen.

De kleinste telg uit het gamma, de Lupo, is sinds 1998 verkrijgbaar. VW stelt de Lupo voor met de speciale series Sunshine, Cambrigde en Igloo. De Polo is in zijn vierde generatie sinds 2001 op de markt en groeide ook deze keer. De afmetingen ervan zijn daardoor vergelijkbaar met die van de eerste Golf, die zelf ook generatie na generatie in omvang toeneemt. VW stelt de Polo Fun-voor. Een avontuurlijke versie die door de constructeur werd voorgesteld in Frankfurt. Op die manier wil VW inspelen op de vraag naar compacte nichemodellen met een robuuster imago, maar net als veel concurrenten gaat VW niet verder dan het uitzicht. Er zijn tevens twee nieuwe speciale series. De Sports Edition, met een evidente roeping, en de Polo Fox die verkrijgbaar is voor € 9.500 en waarmee VW vooral op de prijsbewuste kopers mikt.

De lancering van de nieuwe Golf is minder onopgemerkt voorbijgegaan als het model zelf, want VW kiest voor het vertrouwde recept. Er is sprake van een schoorvoetende evolutie, nooit en op geen enkel vlak van revolutie. De constructeur meent dat de Golf-rijder daar niet op zit te wachten. Waar VW wel de nadruk op legt, is op de vooruitgang die werd geboekt inzake weggedrag. Een broodnodige verbetering die te wijten is aan het efficiënte, nieuwe onderstel met een meer gesofisticeerde lay-out van de achterophanging, en de introductie van een elektrische stuurbekrachtiging. Het motorenpallet bestaat uit SDI, TDI en FSI-motoren die allen voldoen aan de Euro4-norm. De topversies zijn nog niet beschikbaar, maar in Brussel worden toch al enkele nieuwe keuzemogelijkheden op het vlak van transmissies aangeboden. De meeste aandacht gaat daar uit naar de DSG-automaat. Een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. De Variant van de nieuwe versie is nog niet beschikbaar. De importeur wuift de Golf IV Variant traditiegetrouw uit met een aantrekkelijke Rabbit-serie. Ook de Bora, die onder meer alle mechanische componenten gemeen heeft met de Golf, is nog niet vervangen.

De Touran is één van VW’s recente aanwinsten. Voorheen was de constructeur niet vertegenwoordigd in het segment van de compacte monovolumes. Een segment hoger is het de intussen hoogbejaarde Sharan die de klanten moet bekoren, maar de Touran heeft bijna net zo veel troeven. Het model wordt gebouwd op het nagelnieuwe Golf V-onderstel, het motorenaanbod is uitgebreid én er zijn als bij de Opel Zafira zeven zitplaatsen. Geheel nieuw in de categorie van de monovolumes is de nieuwe Caddy. VW ontwikkelde dit maal een aparte koets, naar het voorbeeld van de Renault Kangoo, Citroën Berlingo/Peugeot Partner, Fiat Doblo, Opel Combo... Daardoor het realistischer om de personenwagenversies van het model aan de man te brengen. VW heeft daar een belangrijke troef in handen, want net als bij de Touran is er aan boord van de Caddy plaats voor zeven inzittenden. Lang zal die heerschappij niet duren, want Fiat heeft al aangekondigd een extra zetelrij in de Doblo te zullen monteren. De Caddy zal in de lente gelanceerd worden met een 75pk sterke 1.4l benzinemotor of een direct ingespoten atmosferische 2-liter diesel met 70pk. Later volgen nog een 1.6l benzine met 102pk en een 1.9TDI met 105pk.

Geef commentaar
comments by Disqus