Autosalon van Brussel 2004 Alfa Romeo

Alfa Romeo
Bekijk 5 foto's
Door: BV 04-01-2004
De nieuwe Alfa GT is de onbetwiste ster op de stand van de constructeur. Deze 4,48m lange, 1,76m brede en 1,37m hoge coupé op basis van de 156 werd door Bertone bedacht met een karakteristiek front, zuivere flanken die lenigheid en stabiliteit benadrukken en een imposante achterpartij met opvallende, compacte lichtunits. Een ontwerp waarbij de ontwerpers van het Centro Stile zich lieten inspireren door Alfa’s rijk gevulde geschiedenis, van de 1900SS tot de Julietta Sprint, de Alfetta en de Jiulia Sprint. Alfa biedt de GT aan met twee mogelijke interieurtinten. Een eerste is sportief en klassiek met een zwarte afwerking voor het dashboard en de deurpanelen, het tweede is eerder elegant en helder met zwart en grijs als hoofdtinten in het typische Alfa-interieur. Naast een zwarte en grijze interieuraankleding in Aflatex (een door Alfa Romeo ontwikkelde mechanische stof) zijn niet minder dan vijf kleuren leder verkrijgbaar. Alfa zal de GT standaard leveren met VDC (Vehicle Dynamic Cotnrol), Xenon koplampen en zes plofkussens. 16 of 17-duims velgen zorgen voor een extra dynamisch voorkomen. De Italianen voorzien 4 motorversies; een 1.8T.Spark met 140pk, die evenwel pas vanaf juni 2004 leverbaar zal zijn, een 2.0JTS die onmiddellijk leverbaar is en 165pk levert en een 240pk sterke 3.2 V6 met 24 kleppen die de top van het gamma uitmaakt. Deze laatste versie beschikt over een aangepaste ophanging, stuurinrichting en remmen. Dieselen kan met de 1.9JTD Multijet met 150pk die speciaal is gereserveerd voor de Alfa GT.

Het afgelopen jaar vernieuwde Alfa zowel de 166 als de 156. Beide modellen kregen als voornaamste wijziging een nieuwe snuit. Bij de 166 werd het rechtopstaande schildvormige radiatorrooster geïntroduceerd, bij de 156 werd dit reeds aanwezige element gemoderniseerd. Verder waren beiden modellen het onderwerp van hertekende lichtunits vooraan en kreeg de 156 ook achteraan detailwijzigingen te verwerken. Alfa Romeo biedt de 166 aan met vier benzinemotoren, waarvan één nieuwe, en twee diesels. De 150pk sterke 2.0TS, de 2.5 V6 24v met 188pk en de 3.2 V6 24v met 240pk zijn de gekende benzinemotoren. Een 3.0 V6 met 220pk komt nu tussen de twee topmotorisaties in. De turbodiesels zijn de 150pk sterke 2.4JTD 10v en de 175pk sterke 2.4 Multijet (common-rail directe injectie van de tweede generatie) met 20 kleppen. Alle motoren, met uitzondering van de nieuwe 3.0 V6 benzine die enkel met een vijftrapsautomaat te krijgen valt, worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde bak met zes verhoudingen. De Multijet diesel kan ook gecombineerd worden met een vijftrapsautomaat. Het interieur van de 166 werd opgewaardeerd met nieuwe materialen en tinten terwijl de Italianen meteen de gelegenheid te baat namen om ook de optielijst uit te breiden.

Ook in het 156-gamma werd het afgelopen jaar wat aan het motorenpallet gesleuteld. De Belgische klant heeft daardoor keuze uit een 1.6l, een 2.0 JTS met conventionele versnellingsbak, een 2.0 JTS met Selespeed gerobotiseerde versnellingsbak en een 2.5 V6 voor wat betreft de benzinemotoren, maar die waren reeds verkrijgbaar. Nieuw zijn de Multijet- diesels met een common-rail systeem van de tweede generatie en vier kleppen per cilinder. Naast de klassieke 115pk 1.9 JTD werd het gamma uitgebreid met een versie met 126pk, die specifiek is voor de Belgische markt, eenzelfde 1.9 viercilinder met 140pk en een 2.4l vijfcilinder 20v met 175pk.

Terwijl Bertone tekende voor de nieuwe GT, Giugiaro de 156 onder handen nam en Alfa’s eigen Centro Stile instond voor de facelift van de 166, zorgde Pininfarina voor een opfrisbeurt van de GTV en Spider die oorspronkelijk ook van zijn hand waren. Weinig verassend dat ook hier vooral het front werd gewijzigd. De achterpartij werd met uitzondering van de obligate nieuwe bumpers onaangeroerd gelaten, maar de wijzigingen in het interieur waren ingrijpender. Vooral de aanpassing van de zithouding, die voortaan lager is, was noodzakelijk. Naast de andere gebruikelijke stijlwijzigingen als nieuwe koetswerktinten en lichtmetalen velgen, introduceert Alfa twee nieuwe motorversies die we reeds uit andere producten uit het gamma kennen. Het gaat om de 165pk sterke 2.0JTS en de 240pk sterke 3.2l V6.

De kleinste telg uit het gamma, de 147, onderging het afgelopen jaar geen noemenswaardige wijzigingen, al werd ook hier het gamma uitgebreid met een aantal nieuwe motoren. De constructeur zet in Brussel ook de sportieve top van het gamma, de GTA-uitvoeringen van de 147, 156 en Sportwagon, in de kijker.

Geef commentaar
comments by Disqus