Autosalon van Brussel 2004 Fiat

Fiat
Bekijk 5 foto's
Door: BV 05-01-2004
Fiat pronkt in Paleis 4 onder meer met de Auto van het Jaar. Dat is immers de nieuwe Panda, die het haalde voor de Mazda 3 en de Golf V (die strandden met eenzelfde puntenaantal op de tweede stek). De Panda staat op een gloednieuw platform dat zo is ontworpen dat er met een minimale inspanning verschillende versies van kunnen worden afgeleid. Een eerste staat al in Brussel in de vorm van de Panda 4x4. Deze variant moet volgens de constructeur gezien worden als een echte off-roader, maar dan zonder de nadelen van de grote en logge 4x4’s. Deze versie meet slechts 3,57m in de lengte, 1,59m in de breedte en 1,62m in de hoogte. Het koetswerk werd aangepast aan het terreinwerk, maar zo discreet mogelijk gehouden. De bumpers voor- en achteraan kregen een beschermend schild en ook de flanken en de wielkasten krijgen profielen in zwarte kunststof aangemeten. Om zich uit de meest benarde situaties te kunnen redden krijgt de Panda een permanente vierwielaandrijving met visco-koppeling en twee differentiëlen. 185-rubber op 14-duims velgen moet de aandrijfkracht op de ondergrond overbrengen. De ophanging bestaat uit een McPherson-systeem vooraan en dubbele wishbones en een subframe achteraan. De vrije hoogte bedraagt minimaal 15cm. Dat resulteert in een aanloophoek van 26°, een vertrekhoek van 45° en een overrijhoek van 19°. Waarden die vergelijkbaar zijn met die van menig grote 4x4. De Panda 4x4 moet hellingen van meer dan 50% aankunnen. Onder de kap komt een 1.2l benzinemotor met 60pk en 102Nm en de 1.3JTD met 70pk en 145Nm. In het eerste geval haalt de Panda 4x4 een top van 145km/u en kan 100km/u op de teller staan na 19sec. De combinatie met de moderne dieselkrachtbron is 155km/u snel en haspelt de spurt naar 100km/u af in 16sec.

Nog een Belgische première, maar dan eentje die minder opgemerkt zal voorbijgaan, is de voorstelling van de Stilo modeljaar 2004. Fiat heeft z’n middenklasser immers een kleine opfrisbeurt gegeven. Vooral de achterpartij van de vijfdeurs werd onder handen genomen. Zo werden de mistlichten geïntegreerd in de nieuwe lichtunits en werd de achterklep hertekend om de bumpergroeven te elimineren. Bovendien krijgen de vijfdeursversies voortaan in koetswerkkleur gelakte beschermstrips. De technische nieuwigheden omvatten een nieuwe 95pk sterke 1.4l benzinekrachtbron en een krachtige 1.9JTD Multijet met 136pk.

Met de nieuwe Fiat Idea, die omstreeks de salonperiode wordt geïntroduceerd in het Belgische dealernet, treedt Fiat binnen in het quasi onontgonnen segment van de compacte monovolumes. De Idea, die gebouwd wordt op het platform van de Punto, is iets minder dan 4 meter lang, 1,70m breed en 1,66m hoog. Fiat trekt net als op haar andere modellen de kaart van de veiligheid (met onder meer zes airbags) en de flexibiliteit, ook al blijft die wat achter bij die van concurrent Opel Meriva. Toch beschikt deze sober gelijnde volumewagen over een slaapstand voor de voorzetels, een wegklapbare rugleuning voor de passagierszetel vooraan en een in twee delen regelbare achterbank. De afzonderlijke delen kunnen verschoven worden om de beschikbare ruimte aan de bagage dan wel de achterpassagiers toe te wijzen. Fiat pronkt onder meer met een laadcapaciteit van minimaal 320l. De bank is in twee delen neerklapbaar en de individuele delen hebben ook een separate regeling van de rugleuning. Die kan over meer dan 45° versteld worden. Klanten krijgen de keuze uit vier motoren: een 1.2 16v van 80 pk, de 1.4 16v van 95 pk, de 1.3 16v Multijet van 70 pk en de 1.9 JTD Multijet van 100 pk, 2 uitrustingsniveaus (Active en Dynamic), 11 koetswerkkleuren en 3 interieurbekledingen, telkens beschikbaar in twee of drie kleuren.

De Fiat Punto werd het afgelopen jaar ook onder handen genomen, met een nieuwe snuit (die zo van de vorige VW Polo af lijkt te komen) en wat detailwijzigingen aan de achterpartij. Interessanter is de komst van twee nieuwe dieselversies. De 1.3JTD met 70pk die het krachtige en zuinige alternatief vormt dat Fiat in deze klasse nog niet kon aanbieden, en een 100pk sterke 1.9JTD. Beiden turbodieselmotoren met common-rail directe injectie van de tweede generatie.

Geef commentaar
comments by Disqus