Autosalon van Brussel 2004 Lamborghini

Lamborghini
Bekijk 3 foto's
Door: BV 07-01-2004
Het legendarische Italiaanse automerk is eigendom van Audi, maar het designij dat is Belgisch. Het is immers landgenoot Luc Donckerwolke die aan het hoofd staat van het designcentrum en in die hoedanigheid onder meer verantwoordelijk is voor het uitzicht van de nieuwe, kleinere en meer toegankelijke Lamborghini; de Gallardo. Het nieuwe model meet in lengte 4,30m en dat is een kleine 30cm korter dan grote broer Murcièlago. Het uiterlijk met de ver in de snuit doorlopende koplampen en specifieke luchthappers en een al even typisch Lamborghini-profiel is overigens duidelijk op dat van de deze laatste geïnspireerd. Voor deze nieuwe telg liet Lamborghini de vleugeldeuren vallen. Die zijn voorbehouden voor de twaalfcilindermodellen van het merk. De Gallardo heeft dus een traditioneel portier.

Onder de kap van de Gallardo, centraal achter de inzittenden, zit een V10 met een inhoud van 5l en een vermogen van 500pk bij 7.800t/min. De koppelkromme bereikt zijn hoogste waarde, 510Nm, bij 4.500t/min. Om het zwaartepunt van de motor zo laag mogelijk te houden werden de cilinderbanken onder de uitzonderlijke grote hoek van 90° ten opzichte van elkaar geplaatst. De aandrijving gebeurt permanent over de vier wielen terwijl een hele reeks veiligheidssystemen (ABS, remkrachtverdeler, stabiliteitscontroleij) een oogje in het zeil houden. De topsnelheid bedraagt 309km/u.

Daar waar de Gallardo de naam draagt van een stierenras, heeft de Murciélago de naam van een enkele stier, die werd gebruikt als stamvader van een geweldig gevechtsstierenras nadat zijn leven op 5 oktober 1879 in de arena werd gespaard omwille van een buitengewone dapperheid en geest. Lamborghini pikte de naam op voor de opvolger van de Diablo. Het kloppende hart van de Murciélago is 6192cc V12-motor die goed is voor 580pk bij 7.500t/min en 650Nm koppel bij 5.400t/min. De Murciélago haalt in principe een topsnelheid van meer dan 330km/u, maar die is afhankelijk van de aërodynamische configuratie. Om de motor van voldoende koellucht te voorzien kunnen immers twee luchthappers uit de flank bovenaan de achterzijde van de cockpit klappen. Daardoor wijzigt de luchtstroom.

Geef commentaar
comments by Disqus