Autosalon van Brussel 2004 Ford

Ford
Bekijk 4 foto's
Door: BV 12-01-2004
Ford heeft een woelig jaar achter de rug, en niet in het minst in België, toen bleek dat de Transit ondanks eerdere beloften van de directie niet in Genk bleef en een noodzakelijke investering van 900 miljoen euro geschrapt werd. Intussen maakte de constructeur wel al bekend dat de nieuwe Mondeo en de opvolger van de Galaxy beiden in Genk gebouwd zullen worden, zij het met een pak minder arbeiders dan nu het geval is. Toch is er volgens de constructeur sprake van voorzichtig optimisme.

Paleis 2 van de Heizel is helemaal voor Ford. De constructeur stelt er zijn volledige gamma tentoon, van de Ford Ka tot de Galaxy. De meeste aandacht gaat daarbij uit naar de Ford Tourneo Connect, een personenwagenuitvoering van de Ford Transit Connect bestelauto, kersverse VAB-gezinswagen van het jaar C-MAX en de concept car Visos.

De Tourneo Connect kan bestempeld worden als een compacte monovolume, als je tenminste ook een Citroën Berlingo, Opel Combo Tour, Volkwagen Caddy of Renault Kangoo tot die klasse rekent. De ludospace wordt aangeboden met twee verschillende wielbasissen en twee motoren waaronder een 1.8TDCi.

Een andere Belgische première is de Ford C-MAX. Deze monovolume met vier of vijf plaatsen (afhankelijk van de configuratie van het interieur) staat op het onderstel van de nieuwe Focus. Een onderstel dat ook dienst zal doen voor de Volvo S40/V50 en uitblinkt door een uitstekende mix tussen comfort, veiligheid en wegligging. Ford lanceert de C-MAX met vier verschillende motoren, waaronder enkele interessante, nieuwe dieselmotoren. Samen met PSA ontwikkelde de constructeur immers een 1.6TDCi-krachtbron die gecombineerd kan worden met een manuele vijfbak of een Durashift CVT en 109pk sterk is. Een andere is een 136pk sterke 2.0TDCi. Benzinerijders kunnen hun hart ophalen aan een 1.6 met 100pk of een 1.8 met 120pk. Ford voorziet drie uitrustingsversies, Ambiente, Trend en Ghia. De 2.0TDCi is bestaat enkel in de twee hoogste niveaus. Ford opteerde voor de indeling van het interieur niet voor een derde zitrij, omdat onderzoek zou uitwijzen dat bijna niemand daar gebruik van maakt, maar voor een configuratie met een enkele achterbank. Die is verdeeld in een 40/20/40 verhouding. Het centrale deel kan naar achteren worden geschoven. Daardoor kunnen de twee buitenste zitplaatsen wat naar binnen en meer naar achteren schuiven, met meer been- en elleboogruimte tot gevolg.

Ford toont eveneens de Visos concept. Die is ontworpen door de Europese afdeling van de constructeur en zou een indicatie zijn van het toekomstige design van de constructeur. De lijnen zijn afkomstig van modellen uit het verleden. Onder meer de originele Escort, de Puma, de GT 40 en vooral de Capri stonden model. In het interieur vinden we 4 individuele zitjes. De uitzonderlijk brede schouders werden gebruikt om apparatuur in te bouwen. Daardoor kon het instrumentenbord aanzienlijk verkleind worden. De deuren openen op een conventionele manier, maar snijden diep in het dak. Aan elke kant gaat een dakpaneel samen met de deur open om een betere toegang tot de achterzetels te verschaffen.

Aan het exterieur zitten aërodynamische onderdelen als een uitgesproken voorspoiler en achterdiffuser die normaal enkel op high-performance sportwagens te vinden zijn. De stukken zitten verborgen maar komen te voorschijn als de bestuurder de sport-stand activeert of meer dan 90km/u gaat rijden. De achteruitkijkspiegels zijn vervangen door camera’s waarvan het beeld in het interieur te zien is. De camera’s zitten in de deuren en klappen weg als de motor afgelegd wordt. De krachtbron van dienst is een dwars gemonteerde 2.996cc zescilinder in lijn. Die wordt door twee turbo’s gevoed en ontwikkelt 350pk en 400Nm. Een adaptieve automatische zesbak speelt de krachten via vier aangedreven wielen door naar het asfalt. Ford heeft geen prestaties bekendgemaakt.

Geen concept, maar minstens even tot de verbeelding sprekend is de productieversie van de Ford GT. Dat is een reïncarnatie van de GT40, die in de jaren zestig furore maakte op de circuits. De stijl is dezelfde, maar het geheel is anders geproportioneerd. De lengte nam toe met niet minder dan 45cm terwijl deze GT ook nog eens 10cm hoger werd. Onder de bolle wielkasten vooraan huizen 18-duims lichtmetalen velgen, achteraan is dat zelfs 19-duims voorzien van speciale Goodyear Eagle F1 Supercar-banden met maatje 245/45 vooraan en 285/45 achteraan. Onder de kap, perfect centraal, zit de grootste motor van Ford’s modulaire motorfamilie (MOD). Dat is zoals het hoort in een echte Amerikaanse sportwagen een dikke V8 met compressor. Die heeft een inhoud van 5,4l en ontwikkelt 500pk en bijna 700Nm koppel. Dat de prestaties dan indrukwekkend zijn, zal niet verbazen. Hoeveel de GT in de VS zal moeten kosten, is ook al bekend: $ 139.995. In elk geval zijn er meer gegadigden dan er geproduceerd zullen worden en het is Ford zelf die beslist wie er een krijgt en wie niet.

Geef commentaar
comments by Disqus