Autosalon van Genève 2004 Honda

Honda
Bekijk 3 foto's
Door: BV 25-02-2004
De Honda stand in Genève staat in het teken van technologie en verfijning. Blikvangers zijn onder meer twee studies die door Honda’s European Accessoiries Devision zijn geprepareerd. Het gaat om een Accord Tourer en een Civic 5-deurs. De eerste werd reeds voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt. De break kreeg een nieuwe voor- en achterbumper, zijdrempelprofielen, spatbordverbreders en opvallende lichtmetalen velgen.

De Civic 5-deurs kreeg een gelijkaardige behandeling met een agressief gestileerde bumper, een zwart verchroomd radiatorrooster, zwarte koplampbehuizingen, spatbordverbreders, lichtmetalen 18-duimsvelgen, een nieuwe achterbumper en zijdrempelprofielen. De koetswerkaddenda zijn voorzien van accenten in carbon. Het interieur kreeg sportieve kuipzetels, een sportstuur met bijpassende schakelpookknop en blaasmonden, een centraal dashboardpaneel in carbon en geperforeerde aluminium pedalen. Zowel de Accord Tourer als de Civic worden aangedreven door een dieselmotor, waarmee de constructeur haar dieselaanbod in de kijker zet. Bij de Civic gaat het om de 1.7CDTi, de Accord heeft de recent gelanceerde 2.2i-CDTI-motor onder de kap. De eerste dieselmotor die geheel door Honda werd ontworpen.

In Tokyo stelde Honda de HSC (Honda Sports Concept) voor. Die beleeft in Genève zijn Europese première. De HSC is een 4,25m lange, 1,90m brede en 1,14m hoge sportwagen met een centraal geplaatste motor en achterwielaandrijving. Naar alle waarschijnlijkheid is dit de opvolger van de intussen hoogbejaarde NSX. Net als de NSX, heeft de HSC een lichte en compacte V6-motor onder de kap. Die is 300pk sterk, waarmee Honda meteen de magische pk-grens overschrijdt. De stijl van het koetswerk combineert sensuele rondingen, om het gevoel aan te spreken, met een hoekig vormgegeven onderkant. Die geeft uiting aan het prestatiepotentieel van de HSC. In het interieur combineert de fabrikant zwart en carbonblauw, gekleurd aluminium, glanzend aluminium en nubuckleder. De meters overlappen elkaar zodat twee soorten informatie op één plaats kunnen worden afgelezen.

De Honda IMAS is een lichte hybride sportwagen die wordt aangedreven door een verdere ontwikkeling van het Honda IMA-systeem dat momenteel de Honda Civic IMA aandrijft. De IMAS geraakt met één liter brandstof tot 40km ver. Dat is niet enkel te danken aan het hybride-aandrijfsysteem, maar ook aan de lichtgewicht koets in koolstofvezel. Daardoor weegt de concept slechts 700kg. Uitermate aërodynamisch is het ontwerp ook, met een CX van slechts van 0,20.

Honda heeft ook de Jazz en de Stream opgefrist. Die staan te kijk. De Jazz kreeg er ook een sportief getinte uitvoering bij; de 1.4 ES Sport. Te herkennen aan lichtmetalen 15-duimsvelgen, koetswerkaddenda en een interieur met zilverkleurige instrumenten en een stijlvolle zwarte afwerking.

Geef commentaar
comments by Disqus