Topless door de zomer Algemeen

Algemeen
Bekijk 2 foto's
Door: BV 01-07-2004
In 1995 werden in Europa 150.000 open wagens verkocht. In 2002 waren dat er al meer dan 240.000 en de opmars blijft zich doorzetten. Vooral Groot-Brittannië en Duitsland zijn markten waar dakloos ‘in’ is, ondanks het doorgaans minder goede weerbeeld van beide regio’s. Waar het écht warm is kiest men liever voor airco (hoewel de meeste cabrio’s dat de dag van vandaag ook hebben). Italië en Spanje nemen dan ook een bescheiden percentage van de Europese afzet voor hun rekening (voor het jaar 2000 respectievelijk 8,5 en 2,2%). De Belux is goed voor een jaarlijkse afzet van meer dan 6.000 stuks. Er zijn nog steeds iets meer vrouwen dan mannen die opteren voor een dergelijk wagentype terwijl de koper ook wat jonger is dan gemiddeld.

Dat het segment in de lift zit, is het aanbod aan te zien. Dat werd de afgelopen jaren immers uitgebreid en als we de stroom concepts bekijken, kunnen we concluderen dat die trend zich nog een tijd zal doorzetten. Aantrekkelijke(r) winstmarges en een positieve invloed op het merkimago zijn de positieve kanten voor de constructeur. De compacte cabrio’s zijn de jongste tijd aan een herovering van het terrein begonnen dat ze aan de roadster -waarvan het concept in 1989 door de Mazda MX-5 opnieuw leven werd ingeblazen- waren verloren.

Bruikbaarheid is het wapen van de jongste jaren, met de popularisering van het metalen wegklapdak. Dat werd door Mercedes geïntroduceerd op de SLK (die intussen aan zijn tweede generatie toe is), maar werd door de Peugeot 206CC beschikbaar voor het grote publiek. Een metalen dak zorgt in gesloten toestand voor het uitzicht van een coupé, biedt in de winter een betere thermische isolatie dan een stoffen kap en is minder kwetsbaar. Peugeot maakt ook voor de 307 van dergelijke technologie gebruik, net als concurrent Renault voor de Mégane coupé-cabriolet en Opel voor de nieuwe Tigra. Volkswagen zal voor de open versie gebaseerd op de Golf V gebruik maken van een metalen dakconstructie, Opel volgt die denkpiste voor de volgende Astra Cabrio en ook Suzuki en Hyundai -om er maar een paar te noemen- experimenteren met een dergelijk vouwdak.

Geef commentaar
comments by Disqus