Autosalon van Parijs 2004 Peugeot

Peugeot
Bekijk 4 foto's
Door: BV 20-09-2004
Peugeot trekt voor het thuissalon alle registers open. Parijs vormt voor het merk uit Sochaux immers het toneel voor de introductie van de 1007 en de opgefriste 607. Daarnaast presenteert het merk nog enkele concepts die geheid een paar harten sneller zullen doen slaan.

Over de 1007, een sympathieke compacte monovolume die vooral opvalt door z’n twee elektrische schuifdeuren, berichtten we eerder al uitgebreid, maar om ervoor te zorgen dat de pers het model niet links laat liggen zorgt de autobouwer voor een sportieve ‘RC’-uitvoering. Dat is een voorontwerp van een sportversie die volgens bronnen bij de constructeur tijdens modeljaar 2006 aan het gamma zou toegevoegd worden. De sportieve aankleding van de RC bestaat aan de buitenzijde uit 18-duims velgen waardoor zwart gelakte remzadels met een wit geschilderd Peugeot-embleem zichtbaar zijn, koplampen met een verchroomde ring, een dakspoiler en een koolstofuiterlijk voor de spiegelhuizen.

Binnenin vinden we een koolstofbekleding voor de middenconsole, accenten (de luchtmonden) in geglansd aluminium en een uitgesproken sportief interieur dat zwart leder combineert met drie mogelijke stijlen voor het Caméléo concept (de verwisselbare matten, dashboardaccenten en zetelvlakken); er is keuze uit Alcantara-grijs (Titane), rood (Fusion) en saffraan (Cadmium). Onder de kap ligt een viercilinder met een inhoud van 1.6l, voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, die goed is voor 140pk.

De 607 was eerder dit jaar voorwerp van een onderhuidse opfrisbeurt en nu wordt ook het uiterlijk onder handen genomen, al zullen de nieuwe bumpers, grille en koetswerkkleuren slechts door een specialist opgemerkt worden. Eveneens nauwelijks zichtbaar is de lengtetoename van 3cm. Die was noodzakelijk om de nieuwe 2,7l zescilinder common-rail dieselmotor onder de motorkap in te kunnen bouwen. Deze krachtbron levert 205pk en 440Nm en zal spoedig gecommercialiseerd worden.

Met de 907 wil Peugeot een absolute droomauto neerzetten. De bolide, een studiemodel dat nooit in productie zal gaan, wordt aangedreven door een V12 met een longinhoud van 6 liter. De lijn met de bijna disproportioneel lange motorkap en genereuze welvingen knipoogt naar de tijd van de grote koetswerkbouwers, ook al wordt van de nieuwste technieken gebruik gemaakt. De motor is gekoppeld aan een kleine transmissieas die het vermogen van 500pk op een voor de achteras gemonteerde overlangse brugbak overbrengt. De structuur bestaat hoofdzakelijk uit een zelfdragend onderstel waarop mechanische elementen als de ophanging met dubbele driehoeken is bevestigd. De twee dubbele uitlaten zijn in de zijkant van de wagen ingewerkt. Binnenin overheerst een bekleding in bruin en lichtgrijs leder, afgewisseld met lichte houtaccenten voor het stuurwiel en de knop van de versnellingshendel. Het instrumentenbord heeft een analoog uiterlijk, maar is digitaal.

Peugeot werkt nog steeds aan de ontwikkeling van de brandstofcel en na praktische tests met de Taxi PAC en de H2O, wordt nu gewerkt aan de miniaturisatie en vereenvoudiging van de technologie. Om die evolutie te concretiseren koos de constructeur voor een nieuw technologisch prototype; de Quark. Dat is een voertuig met twee zitplaatsen en vier wielen dat dicht aanleunt bij een quad. Voor de aandrijving van de vier wielen zorgt een elektromotor. Voor zowel de voor- als de achterlichten wordt gebruik gemaakt van LED-technologie. Om van de Quark gebruik te maken beschikt de bestuurder over een afneembare interface. Die lijkt op een ‘contactsleutel met hoorn’ en geeft op een display informatie over de werking van de tractieketen en de brandstofcel wanneer hij in z’n houder wordt gelegd.

Geef commentaar
comments by Disqus