Autosalon van Genève 2005 Alfa Romeo

Alfa Romeo
Bekijk 2 foto's
Door: BV 21-02-2005
Alfa Romeo schrapt de GTV en later ook de Spider uit het productaanbod. De opvolger heet Brera, naar de 2002 voorgestelde concept car van Giugiaro. Het nieuwe model is een 2+2 en meet 4,41m in de lengte, 1,37m in de hoogte en is 1,83m breed. Het lijnenspel met uitgesproken plooilijnen, scherp afgelijnde vlakken en bolle panelen zorgt er echter voor dat het ontwerp gedrongen en compacter oogt.

Wanneer de Brera eind dit jaar op de markt komt zal het model er zijn in drie uitrustingsniveaus. Het motorenpallet zal bestaan uit een 185pk sterke 2.2JTS en een 260pk krachtige 3.2l V6. Dieselen zal ook kunnen, en wel met een nieuwe 2.4 JTD die volgens de Italianen 240pk sterk wordt. De topuitvoeringen zullen beschikken over vierwielaandrijving. Naar alle waarschijnlijkheid debuteert de Cabrio volgend jaar op het Salon van Genève.

Naast de Brera toont Alfa Romeo de opvolger van de 156. Die krijgt de type-aanduiding 159. De verhoging van het nummer symboliseert vooral de groei van het model. Met een lengte van 4,66m, een breedte van 1,83m, een hoogte van 1,41 en een wielbasis van 2,7m groeit het model immers fors ten opzichte van z’n populaire voorganger. Het ontwerp is net als de Brera van de hand van Giugiaro. Beide nieuwigheden delen dan ook de voornaamste stijlkenmerken, ofschoon het om fundamenteel verschillende types gaat.

Onder de kap van de 159 komen drie nieuwe direct ingespoten benzinemotoren. Het gaat om een 1.9l die 160pk en 190Nm levert, een 2.2 die 185pk en 230Nm sterk wordt en een herwerkte 3.2l V6 die met 260pk en 322Nm helemaal bovenaan de ladder staat. De diesel-tegenhanger wordt een doorontwikkelde versie van de 2.4l vijfcilinder Multijet-motor. Die moet goed zijn voor 200pk en 400Nm. Lager in de rangorde staan twee versies van de 1.9 JTD-motor; een 16-klepper met 150pk en 320Nm en een 8-klepper die 120 paarden op stal heeft en 280Nm trekkracht levert. De 159 staat deze zomer bij de dealer.

Geef commentaar
comments by Disqus