Autosalon van Brussel 2012 Mercedes

Mercedes
Bekijk 146 foto's
Door: BV 02-01-2012

Organisator Febiac heeft dan wel gesleuteld aan de indeling van de Heizelpaleizen, Mercedes blijft als vanouds Paleis 10 voor z'n rekening nemen. Daarin stelt het de fonkelnieuwe B-Klasse voor het eerst voor aan het Belgische publiek.

Het model is voortaan 4.359mm lang, 1.557mm hoog en 1.786mm breed. Dat betekent dat het model in de plus gaat, behalve wat de totale hoogte betreft. Mercedes heeft niet alleen getracht de koets met deskundig gepositioneerde vouwlijnen een dynamischer uiterlijk te geven - het had ook bijzonder veel oog voor de aerodynamica. De B heeft daardoor een spectaculair lage Cx van 0,26 en met eco-pakket wordt dat zelfs 0,24. Voor een compacte monovolume is dat een record. Het model is dan wel bijna 5cm lager dan voorheen, toch nam de hoofdruimte binnenin toe. Dat komt omdat Mercedes afstapt van de sandwichvloer. Daardoor is de zithoogte met liefst 86mm afgenomen. De zetels zijn nu ook wat rechter gezet, om meer plaats in de lengte te creëren. De koffer is daardoor minimaal 488l groot en omdat de achterbank over 14cm verschuifbaar is, zwelt het volume al tot maximaal 666l, zelfs voor je de achterzetels neerklapt. De B 180 ontwikkelt 122pk, tegenover 156pk voor de B 200. Deze beide versies bereiken hun respectieve maximumkoppel (200 Nm en 250 Nm) vanaf 1.250 t/min. De nieuwe viercilinder-diesel van zijn kant is een geëvolueerde versie van de OM651-motor die reeds werd aangeboden in het hogere gamma (van de C-Klasse tot de S-Klasse). De cilinderinhoud werd verlaagd van 2,1 tot 1,8l. De B 180 CDI-versie heeft 109pk en de B 200 levert 136pk. De eerste heeft maximumkoppel van 250Nm vanaf 1.400t/min, en de tweede levert 300Nm vanaf 1.600 t/min. De motoren worden gecombineerd met een handbediende zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Beiden zijn nieuw.

Mercedes heeft de vleugels van de SLS AMG geknipt. De Roadster heeft conventionele portieren maar won een stoffen klapdak met drie lagen en standaard nekverwarming om ervoor te zorgen dat je daar zo vaak mogelijk gebruik van maakt. Onder de kap zit dezelfde 6.208cc atmosferische achtpitter als bij de nu al iconische gesloten versie. Met een identiek vermogen van 571pk en 650Nm trekkracht.

De AMG-afdeling van Das Haus pakt ook uit met de C63 AMG Coupé Black Series. Gebaseerd op de variant die het Black Series-label mist, maar met een 28mm vergrote spoorbreedte vooraan en met 42mm toegenomen spoor achteraan. Het koetswerk weegt niettemin minder dan voorheen. Wellicht omdat er een perforator op is losgelaten. Onder meer om lucht naar de grotere remschijven te loodsen en de koelluchthonger van de 6,3l AMG-motor te stillen. Die levert nu exact even veel vermogen al in de SLS AMG die één paragraaf hoger staat. Kenmerkend zijn ook de over de schokdempers geplaatste schroefveren. Dat komt recht uit de autosport en ze zijn geheel instelbaar.

Mercedes heeft ook de nieuwe ML overgebracht. Die is 2,4cm langer en 1,6cm breder dan z'n voorganger, baadt in een weelderiger uitrusting maar stelt zich op motorisch vlak meer bescheiden op. De blikvanger voor de Belgische markt wordt immers de 250 CDI - een viercilinder dieselmotor met 2,1l inhoud, een vermogen van 204pk en een indrukwekkende trekkracht van 500Nm. Dat betekent dat hij toch nog in 9 tellen naar 100km/u sprint. De ML 250 CDI BlueTec weet bovendien genoegen te nemen met 6,0 l/100 km en dat is een enorme vooruitgang ten opzichte van de V6 die hij vervangt. Een stapje hoger op de ladder staat de ML 350 BlueTec, eveneens een dieselmotor. Deze is goed voor 258 pk en 620Nm en weet daarmee in 7,4 seconden naar 100 km/h te sprinten. Enige benzinemotor is voorlopig de ML 350 met een vermogen van 306pk, koppel van 370Nm en 0-100 km/h-notering in 7,6 seconden.

Geef commentaar
comments by Disqus