Autosalon van Brussel 2012 Subaru

Subaru
Bekijk 9 foto's
Door: BV 06-01-2012

Als bezieler van techniek, getuige de performante boxermotoren en een weergaloze, symmetrische vierwielaandrijving, hebben de Japanners van Subaru het uiterlijke de laatste tijd nogal verwaarloosd. Het is pas recent, toen Toyota zich met de zaak kwam bemoeien, dat de eerste echt knappe Subaru sinds lang in de schijnwerpers mocht treden. De Subaru BRZ, tweelingbroertje van de Toyota GT 86, komt die nieuwe designkoers nog niet in Brussel laten zien, maar een doorontwikkeling, de BRZ-STI concept, mag wel zijn Europese première beleven in paleis 9. De 2+2 sportcoupé met achterwielaandrijving en een 2 liter atmosferische boxermotor onder de kap beloofd op papier al redelijk wat jolijt, maar door het toevoegen van typerende STI-kenmerken, wil Subaru de mogelijkheden voor de toekomst symboliseren. Denk dan aan toegevoegde voor- en achterspoilers, uitgebouwde wielkasten, een forse diffusor en twee dubbele uitlaatpijpen. Daarnaast is het showmodel in Brussel wordt getoond, uitgerust met een koolstofvezel dak, zoals dat eerder ook op speciale versies van de WRX STI wordt toegepast. De voordelen daarvan zijn duidelijk: niet alleen zorgt dit voor een lager totaalgewicht, maar ook voor een verdere verlaging van het zwaartepunt, met alle voordelen voor de rijeigenschappen vandien. De "gewone" BRZ zal vanaf juni 2012 bij ons verkocht worden.

Subaru brengt natuurlijk ook haar huidige gamma mee naar De Heizel. En daar zit één nieuweling tussen: De stoere variant van de nieuwe generatie Impreza heet kortweg XV en staat niet alleen in paleis 9, maar ook al meteen bij de Belgische verdelers. De Japanners bieden drie motorversies aan: Het gaat om een 115pk en 150Nm sterke 1.6 en 150pk en 196Nm sterke 2.0 bij de benzines en een 147pk en 350Nm sterke tweeliter diesel. Alle motoren zijn van het boxertype en worden gecombineerd met permanente vierwielaandrijving. De diesel is de zuinigste met een verbruiksgemiddelde van 5,6l/100km in combinatie met een handbediende zesbak. De benzineversies zijn het zuinigst wanneer een CVT-automaat wordt aangestipt in de optielijst en laten dan respectievelijk 6,3 en 6,6l/100km optekenen. Het gamma bestaat (afhankelijk van de motorversie) uit maximaal 3 uitrustingsniveaus; intro, luxury en executive. De prijsvork voor de benzineversies gaat van € 21.490 tot 33.090. De diesel is er vanaf € 25.990 en staat voor maximaal € 33.390 in de prijslijst.

Geef commentaar
comments by Disqus