Autosalon van Brussel 2012 Lotus

Lotus
Bekijk 20 foto's
Door: BV 06-01-2012

In paleis 12 toont de specialist in kleine, lichte sportwagens haar bestaande gamma. Dat de kleine autobouwer duidelijk nog groeipotentieel ziet, illustreerde het door vorig jaar in Parijs een indrukwekkende blik op de toekomst te onthullen. We zagen er de nieuwe Esprit, Elan, Elite, Elise en Eterne. In Brussel houdt de Britse sportwagenfabrikant het bij zijn bestaande gamma, dat daarom nog niet minder fraai is uiteraard. Een overzichtje.

De nieuwe Exige S werd vorig jaar uit de catalogus gehaald omdat de 1.8l viercilinder turbomotor met compressor niet meer aan de emissienormen voldeed. Lotus was toen al druk bezig met deze nieuwe generatie. Die is 27cm langer, 8cm breder en weegt minstens 1.080kg. Voor liefhebbers van het merk is dat wellicht even slikken, want het komt niet meteen uit de "add lightness"-bijbel die door de constructeur tot voor kort op de letter volgde. De Exige is zo maar eventjes 150kg zwaarder dan z'n voorganger. Volgens de Britten kunnen klanten zich troosten met een nieuwe V6. Die is 3.456cc groot, heeft ook nog eens een compressor en braakt daarom 350pk en 400Nm uit. Een groot verschil met de 223pk van de voorganger, maar dat zal helaas ook voor de prijs het geval zijn. Door de grote surplus aan vermogen valt de pk/gewichtsverhouding toch een stuk gunstiger uit. En dat zie je aan de prestaties. Vanuit stilstand naar 100km/u sprinten duurt niet meer dan 3,8 tellen. Dat is haast een volle second minder dan de snelste Exige tot op heden presteerde. En de topsnelheid gaat van 238km/u naar een wel zeer volwassen 274km/u.

Naast de Elise S vaardigt Lotus ook de Club Racer variant af; die is 24kg lichter dan de versie waarop hij gebaseerd is, onder meer door nagenoeg alle geluidsisolatie te schrappen en een uit de motorsport afkomstige batterij te monteren die een pak minder weegt. Naast de gewichtsbesparing is het ook de eerste Elise die geleverd wordt met een sport-instelling voor wat Lotus "Dynamic Performance Management" doopte. Eigenlijk is dat stabiliteitscontrole. Er is nu een instelling gekomen tussen aan en uit, die minder ervaren rijders in alle veiligheid de kans moet bieden om de grenzen af te tasten. Lotus' woorden, niet de onze. De Elise Club Racer wordt leverbaar in zes kleuren, maar met één motor. Dat is de 134pk en 160Nm sterke 1.6l viercilinder. Dat klinkt bescheiden maar met een totaalgewicht van amper 876kg is het prestatiepotentieel niet te onderschatten. Het model wordt leverbaar vanaf € 34.450, wat er meteen de meest toegankelijke Elise van allemaal van maakt.

De krachtigere versie van de Evora, met achtervoegsel S, behield zijn 3,5l grote V6 blok dat weliswaar werd opgekieteld tot 350pk en 400Nm. Daarmee kan je naar 100km/u in 4,8 tellen en bedraagt de topsnelheid 275km/u. De aanpassingen worden in een sport-pakket gegoten. Het omvat onder meer een koetswerkkit met een zelfzekere diffuser, grotere geperforeerde remmen en een knop waarmee de bestuurder de reacties op het gaspedaal, een klep in de uitlaatlijn (voor extra decibels) en de stabiliteitscontrole tegelijk in een avontuurlijke stand zet. En ja, er is ook een automatische Evora, IPS gedoopt (Intelligent Precision Shift). Die stelt het met 280pk en 350Nm, haalt 100km/u in 5,5 seconden en loopt 250km/u. Lotus blijft eerder op de vlakte over de techniek die de automaat met optionele schakellepels aan het stuurwiel en drukknoppen op de middentunnel, hanteert. Maar de Britten hielden het gewicht in elk geval wel strak. De automaat weegt geen kilo meer dan de handbak.

Geef commentaar
comments by Disqus