Autosalon van Brussel 2006 Mazda

Mazda
Bekijk 3 foto's
Door: BV 28-12-2005
Mazda stelt de nieuwe 5 voor in Brussel. Die compacte monovolume werd getrakteerd op een dynamisch lijnenspel en moet zowel de kleinere Premacy als de grotere MPV vervangen. Het model onderscheidt zich van de massa door gebruik te maken van dubbele schuifdeuren achteraan. Die garanderen een goede toegang, ook tot de derde zitrij. De indeling is flexibel en biedt plaats aan maximaal 6+1 inzittenden. Sinds het Autosalon van Frankfurt, in september 2005, zijn twee direct ingespoten tweeliter dieselmotoren (met een vermogen van 110, dan wel 143pk) aan het gamma toegevoegd. Ze worden steeds gekoppeld aan een handgeroerde zesversnellingsbak.

Een ander Belgisch debuut op de stand van Mazda, is de langverwachte derde generatie van de MX-5. De roadster blijft trouw aan zowel de praktische als de esthetische waarden die het model niet alleen een icoon, maar ook ‘s werelds meest verkochte open tweezitter maakten. De MX-5 combineert een van overtollig gewicht ontdane koets met een voorin gemonteerde 1.8 of 2.0 benzinemotor die de pk’s via de achtertrein naar het asfalt stuurt. Hoewel de nieuweling 2cm langer, 4cm breder en 2cm hoger is dan het oude model, en beter is uitgerust, weegt hij slechts 10kg meer. Een 65mm langere wielbasis levert een ruimere cockpit op. De afgelopen 16 jaar werden van het model niet minder dan 700.000 exemplaren gebouwd.

In de schaduw van deze premières toont de constructeur opgefriste versies van de Mazda 2, 3 en 6. De Mazda 2 en 6 waren het onderwerp van een facelift. Die bracht beide modellen lichte estethische binnen- en buitenwijzigingen en leverde de Mazda 2 een herziene 1.4l dieselkrachtbron Ődie voortaan voldoet aan de Euro 4-emissienorm- op. De 6 krijgt een sportief aangeklede vierwielaangedreven topversie die door een 260pk sterke geblazen 2,3l benzinemotor wordt voortbewogen. Het Mazda 3-aanbod wordt verrijkt met een nieuwe 1.6l instapdiesel met 90pk, ter aanvulling van de 109pk-versie van hetzelfde blok.

Geef commentaar
comments by Disqus