Autosalon van Brussel 2006 Mercedes

Mercedes
Bekijk 3 foto's
Door: BV 04-01-2006
Het merk met de Ster blijft als een hyperkineet nieuwe modellen ontwikkelen. Vanzelfsprekend debuteert één en ander daarvan in Brussel. De recentste creaties zijn de nieuwe S-Klasse, sinds jaar en dag de technologische vaandeldrager van de sector, en de op Amerikaanse leest geschoeide R-Klasse. Bij de S heb je als voorheen keuze uit twee koetswerklengtes; een normale variant die 5,076m groot is en een langere versie die 5,206m als lengtemaat heeft. Drie van de vier motoren in het lanceringsaanbod van de S-Klasse zijn nieuw. De instapper bij de benzines is de S350 die goed is voor 272pk. Een nieuwe achtcilinder levert 388pk en 530Nm en zorgt ervoor dat de S500 in amper 5,4 seconden van stilstand naar 100km/u accelereert. Vanaf het eerste kwartaal versterkt een diesel het aanbod; de S320 CDI is goed voor 231pk en 540Nm, al vanaf 1.600t/min. Gelijktijdig komt Mercedes’ topversie, de S600, helemaal bovenaan het gamma plaatsnemen. Die twaalfcilinder is toch weer verbeterd en levert 517pk en een magistraal koppel van 830Nm vanaf 1.900t/min.

Mercedes heeft de R-Klasse die oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt werd ontworpen, aangepast voor de Europese consument. De wielbasis werd voor het Oude contintent ingekort van 3,21 naar 2,98m, al blijft de lange versie hier ook optioneel aanstipbaar. Aan het cross-over principe van deze ‘Grand Sports Tourer’ werd uiteraard niet geraakt. Mercedes wil de klanten net als in de VS ronselen met een dynamisch ogende koets, een bijzonder ruim interieur en het hoogste comfort voor de zes inzittenden. Het motorenpalet waaiert van 224 tot 306pk. Noemenswaardig is ook de introductie van de nieuwe V6 dieselmotor die behalve onder de kap van de A- en B-Klasse zowat in het ganse gamma terug te vinden is. De M-Klasse is afgelost door een nieuwe, meer volwassen telg die nu ook volwaardige terreineigenschappen (in een optioneel pakket) etaleert en je kan je in Paleis 10 (dat naar goede gewoonte geheel door Mercedes wordt ingepalmd) natuurlijk ook gaan vergapen aan de McLaren SLR.

Niet minder opvallend is het Bionic Concept. Een studiemodel van een conceptauto met vooral een eigenaardige vorm. Het zeer aërodynamische koetswerk (een Cx van slechts 0,19) is geïnspireerd op de vorm van een koffervis. Onderzoekers hebben ook de huidstructuur van het dier onderzocht. Door een soortgelijke structuur te gebruiken voor de deurpanelen werden die 40% stijver. De natuur inspireert.

Geef commentaar
comments by Disqus