Goed voorbereid op autovakantie: alle tips 6. Inladen en wegwezen?

6. Inladen en wegwezen?
Bekijk 32 foto's
Door: BV 29-06-2012

We beginnen dit hoofdstuk eens niét met een resem tips over hoe je je bagage het best verdeelt over de wagen. Dat komt later. We pakken eerst de hoeveelheid bagage zelf aan: elke gespaarde kilo is er weer eentje minder die de rijeigenschappen van de wagen, de remafstand en uiteraard ook het verbruik nadelig kan beïnvloeden. Elke wagen heeft een maximaal toegelaten gewicht in beladen toestand (MTM), dat je nooit mag overschrijden. Vaak wordt vergeten dat er ook een beperking geldt voor het dak: de maximale last die daarop mag rusten, bedraagt vaak amper 30kg, en daar zit je heel snel aan. Maar niet gevreesd: Je zou ervan verstelt staan hoeveel plaats je kan winnen door eerst even kritisch te bekijken of je hier en daar niet iets kan schrappen. Algemeen beschouwd kan je in drie domeinen behoorlijk snoeien: linnen, voeding en kledij.

Goed laden begint dus bij het bepalen wat je niet mee gaat nemen. Tenzij je lokaal lange fietstochten plant, loont het de moeite om even uit te rekenen wat huurfietsen ter plaatse kosten, en deze kost af te wegen tegen de aanschaf van een beugel, de eventuele schade aan de lak en het gedoe onderweg. Hetzelfde geldt voor bedlinnen en badhanddoeken: in vele accommodaties vallen die relatief goedkoop te huren, wat alweer een flink pak kofferruimte scheelt. Bovendien spaar je één of meerdere wasbeurten uit en ligt alles netjes proper gewassen en gestreken ter plaatse voor je klaar. Is er een wasmachine inbegrepen en heb je twee weken of meer geboekt, bekijk dan kritisch je kledingstapel en kies vooral voor stoffen die niet hoeven gestreken te worden, zoals sportkledij. Neem kleren mee voor één week en was ze een keertje tussendoor. Het kost weinig moeite en scheelt alweer een hoop gesleur. Tenslotte kan je ook een flink stuk snijden in je voedselvoorraad: bedenk dat België op dat vlak duurder is dan al zijn buurlanden en het dus hoegenaamd geen zin heeft alles van thuis uit mee te nemen. Beperk je tot je proviand voor onderweg en zaken die je echt niet kan missen, omdat ze ter plaatse niet verkrijgbaar zijn. Zelfs als je naar notoir dure landen zoals Scandinavië reist, zal je merken dat de lokale voeding (en die is erg lekker!) stukken goedkoper blijkt dan bij ons.

Vooraleer alles in je kofferruimte te proppen, dien je enkele zaken goed te onthouden. Ten eerste is het aangeraden om zelfs de onhandige, grote stukken zoals speeltjes voor het zwembad en jassen te bundelen in grote zakken. De stevige, herbruikbare plastieken zakken die je in elke supermarkt kan kopen, lenen hier zich uitstekend toe. Op die manier kan je snel in- en uitladen, wat erg handig is bij pech onderweg, of als je moeilijk of niet langdurig kan parkeren op je bestemming. Ten tweede dien je te proberen de zaken die je onderweg nodig zou kunnen hebben, goed bij de hand te houden. Dat kunnen zaken zijn die tot je reiskit behoren - om pech of ongemakjes onderweg te verhelpen dus - maar evengoed kan het gaan om een aparte reiszak die je speciaal hebt voorbereid voor een overnachting onderweg. Laad deze om evidente redenen helemaal als laatste in.

Het laden zelf kent maar weinig regels, maar ze zijn wel allemaal bijzonder belangrijk. Om te beginnen laden we eerst de zwaarste stukken in, en zetten we die zo ver mogelijk naar het middelpunt van de wagen. Dat wil zeggen: in de koffer helemaal naar voren geduwd tot tegen de achterbank, onderaan en in het midden. Als de last te veel door de achteras wordt gedragen, verliezen de voorwielen grip en dat is uiteraard bijzonder nefast voor het rijgedrag. Voor sommige stukken kan je zelfs gebruik maken van de voetruimte van de passagiers, als de kinderen nog klein zijn. Neem je geen kinderen mee, leg dan de zetels plat en laadt hierop de zwaardere bagage. Hoe meer we inladen, hoe lichter de stukken moeten zijn. Niet alleen om de rijdynamiek zoveel mogelijk te vrijwaren, maar ook om letsels te voorkomen als de lading naar voren vliegt bij een aanrijding. Maak er werk van om elk stuk bagage zoveel mogelijk vast te zetten; bij breaks is een scheidingsnet of -hek eigenlijk onontbeerlijk. Probeer in elk geval de zichtbaarheid naar achteren te behouden, al is dat niet altijd mogelijk.

En dan: deuren dicht en bollen maar! Al willen we in het volgende hoofdstuk ook daarover een woordje kwijt.


Te onthouden: MTM en maximale daklast - fietsen huren - bed- & badlinnen huren - kritisch met kledij - beperk voeding - alles in zakken of tassen - meest noodzakelijke dingen goed bereikbaar - aparte reiszak voor overnachting onderweg - zwaarste stukken eerst laden - alle items goed vastmaken - scheidingsnet tussen koffer en passagiersruimte

Geef commentaar
comments by Disqus