Quads, ATV en SSV 7. Marktoverzicht

7. Marktoverzicht
Vergroot foto
Door: BV 28-12-2012

In 2012 sloegen maar liefst 45 merken erin minstens één voertuig in te laten schrijven in België. Een hoop opgefokte hanen in een kleine ren is dat, toch als je weet dat die allemaal samen "amper" 1.500 atv's en buggies aan de man brachten. Een cijfer dat zo'n vijf jaar geleden nog drie keer zo hoog lag overigens. Veelzeggend is dan ook het feit dat de vijf best verkopende merken gezamenlijk 75% van de markt voor hun rekening nemen.

Marktleider is nog steeds Yamaha, het Japanse merk met de stemvork dat de markt in België grotendeels mee vorm gaf en zijn werkpaarden in de Verenigde Staten bouwt. Dicht bij de belangrijkste afnemer dus. Een honderd stuks minder verkocht het Taiwanese Kymco, dat met zijn MXU 500 IRS tevens de topschutter der individuele modellen in de catalogus heeft. Alweer een honderd exemplaren daaronder staat BRP in het lijstje. Het Canadese bedrijf - zeg maar de voormalige recreatieve tak van Bombardier die onlangs solo ging - streeft met zijn Can-Am reeks vooral een hogere (lees: duurdere) marktpositionering na. De motoren komen nog steeds van Rotax in Oostenrijk, de assemblage van de machines geschiedt in Mexico. De laatste twee merken van belang zijn het Chinese CFMoto en het Taiwanese Access, die elk net geen 10% van het marktaandeel voor hun rekening nemen.

Bij de merken die het klaarspelen minder dan 50, maar meer dan 10 stuks aan een Belgische nummerplaat te helpen, zitten in het milieu nochtans klinkende namen zoals Polaris, Arctic Cat, TGB, Goes, PGO, en nog wat andere Aziaten zoals Jinling, Moto Star, GSMoon en Sym. Met uitzondering van de eerste twee maken in dit lijstje vooral buggy's en hele kleine quads de verkoop uit. Arctic Cat en Polaris slagen er ondanks hun relevantie op mondiaal vlak maar niet in de cijfers van de concurrentie in België te benaderen, ofschoon hun gamma best wel interessant blijkt en er voldoende aanbevelingsbrieven voorhanden zijn. Wellicht lijden beide vooral onder een té beperkt verdelernetwerk. Grote afwezigen in het merkenoverzicht zijn de andere grote Japanners - Suzuki, Honda en Kawasaki. Al deze merken hebben wel degelijk ATV's in alle maten en gewichten in de portefeuille, maar hebben beslist om niet (langer) op de Belgische markt actief te zijn.

De top drie - Yamaha, Kymco en BRP - illustreert treffend de positioneringen die er in de markt terug te vinden zijn. Kymco is de prijskraker van dienst: het topmodel, de 550cc grote MXU met onder meer inschakelbare 4x4, injectie, een winch en stuurbekrachtiging kost amper € 8.295, een pak minder dan een gelijkaardig model bij Yamaha of BRP. Yamaha heeft dan weer de verdienste de markt te hebben gemaakt met robuuste en betrouwbare quads, biedt als enige een kant-en-klare landbouwhomologatie (in optie) voor zijn befaamde Grizzly modellen aan en overtuigt met een correcte prijs en prima uitgebouwd verdelernetwerk. BRP, zowat hét "premium-merk" op de Belgische ATV-markt, biedt voor een stukker hoger prijskaartje bijzonder knap uitgewerkte en hedendaags uitziende Can-Am's, voert innovatie door aan een hoog tempo en pronkt met een ronduit indrukwekkend accessoirebeleid. Er is dus voor elk wat wils.

Geef commentaar
comments by Disqus