In Car Entertainment Algemeen

Algemeen
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 05-07-2007

De autoradio is in ons midden sinds 1932. Hij evolueerde door de jaren naar FM- en stereo-ontvangst, zaken waar we al lang niet meer van onder de indruk zijn. Waar we ook niet meer bij stilstaan is RDS (Radio Data System), een informatiesignaal - eigenlijk een datakanaal - dat parallel met de eigenlijke muziekuitzending wordt meegestuurd en naast een aantal comfortfuncties als de zendererkenning op naam (PI = Programma Indentificatie), of het ‘vasthouden' van het gekozen radiostation wanneer we kriskras door het land rijden (AF = lternatieve Frequenties; een radiostation zendt uit via verschillende zenders en bijhorende frequenties) ook belangrijke verkeersinformatie kan bevatten. RDS is al sinds eind de jaren tachtig in ons midden en toch zijn de ingebakken mogelijkheden nog lang niet optimaal benut. Om te beginnen is er TP/TA (Traffic Programme/ Traffic Announcement) dat uitzendingen met verkeersinformatie herkent en ze voorrang verleent op het beluisterde programma (andere zender, CD, iPod,...). Voor wie onderweg is, betekent TMC (Traffic Message Chanel) nog de belangrijkste hulp. Deze in het RDS-pakket geïntegreerde functie laat toe om verkeersbegeleiding op maat en regionaal gericht door te sturen. TMC maakt het zelfs mogelijk dat men in het buitenland de informatie en instructies in zijn eigen taal kan beluisteren, omdat de digitale boodschap door stemsynthese wordt voorgelezen. Naast de gesproken meldingen kunnen ook nog visuele boodschappen worden weergegeven via het beeldscherm van autoradio of boordsysteem.

Probleem is echter dat voor een optimale werking van TMC de inbreng van ‘derden' onmisbaar is. Zo moeten bv. gegevens over de verkeersstroom op een bepaalde weg worden geregistreerd, verwerkt en geïnterpreteerd om ze te kunnen omzetten in concreet bruikbare verkeersbegeleiding. Gelukkig zien we dat TMC zich in sommige landen tot een behoorlijk niveau heeft ontwikkeld. Anderzijds merken we ook op dat de basisdiensten gratis beschikbaar zijn, terwijl de betere informatie gekoppeld zit aan een betaalservice. Tevens zien we dat steeds meer portable navigatiesystemen (PND's = personal navigation device) standaard of optioneel over TMC kunnen beschikken, zodat de doelgerichte verkeersinformatie kan betrokken worden in het rekenproces voor de routebegeleiding.

Waar we lange tijd de inbouw van een CD-wisselaar - of zelfs meer dan één - vanzelfsprekend vonden, is deze uitrusting nu bijna naar het museum verdrongen. De draagbare MP3-spelers of modieuze Apple iPod hebben zijn taak overgenomen en bieden zelfs veel meer uren extreem gepersonaliseerd muziekplezier, zij het met mindere geluidskwaliteit... De huidige generatie ‘jukebox' is extreem compact, licht en overal mee naartoe te nemen. Zowel automerken als de accessoirehandel doen er alles aan om de nodige connectiviteit aan te bieden in de auto, opdat het individuele muzikale maatje ook op de weg zijn diensten kan blijven bewijzen.

Navigatiesystemen zijn in opvallend snel tempo alledaags geworden. De absolute voorkeur gaat naar de PND's (personal navigation device) omwille van hun lage prijs, de mogelijkheid ze in meer dan één wagen toe te passen, of hun begeleiding te genieten als voetganger of fietser. Toch staat de evolutie nog lang niet stil en merken we nog dagelijks op hoe groot de verschillen tussen systemen kunnen zijn.

‘Video aan boord' is een ander fenomeen dat snel doorstoot. Net als bij de navigatiesystemen kiest het publiek niet langer voor de af fabriek ingebouwde systemen, maar geeft de voorkeur aan (goedkopere) draagbare systemen, die ook buiten de wagen, op de vakantiebestemming of thuis in de hobbykamer, hun diensten bewijzen.

En dan is er de zaktelefoon - in de dagelijkse omgangstaal GSM genoemd, al klopt die benaming steeds minder - die steeds meer functies integreert en als mobiele partner niet meer van onze zijde wijkt. De zaktelefoon is vandaag al goed op weg om de brug te slaan tussen autoradio, navigatie, ‘database' voor audio en video, kortom de optimale synergie tussen informatie en entertainment in uiterst handig zakformaat.

Geef commentaar
comments by Disqus