In Car Entertainment Navigatiesystemen - Software

Navigatiesystemen - Software
Bekijk 4 foto's
Door: REDACTIE 05-07-2007

Bij de software staan de ontwikkelingen evenmin stil. Een eerste trend is het verder verfijnen van een realistische beeldweergave. Een driedimensionaal beeld kennen we al langer, maar op termijn zullen we evolueren naar wat we vandaag al kennen bij de ‘Playstations' en andere krachtige spelcomputers. Realisme betekent bij navigatie o.a. het tonen van wegwijzers en andere wegmarkeringen zoals die er echt staan, met respect voor de verschillende kleurcodes die gangbaar zijn in elk land. Het levensecht tonen van gebouwen is niet alleen handig voor wie een toeristische rondrit wil maken door een onbekende stad, het helpt ook bij de oriëntatie in het verkeer. Een realistische afbeelding van de verkeerssituatie (kruispunt, rond punt) helpt de bestuurder bij het tijdig voorsorteren, daar waar men het vandaag nog al te vaak moet stellen met ‘vage' stemaanwijzingen die soms ‘rechts' aangeven, terwijl het eigenlijk rechtdoor is.

De stembegeleiding is tot op heden erg beperkt in mogelijke uitdrukkingen. Dat komt omdat men alle aanwijzingen samenstelt uit een klein aantal gestandaardiseerde woorden. Zo krijgt men: neem - tweede - links of ga - bij - het volgende - kruispunt - rechtdoor - alstublieft. Of ook nog: neem de E - 1 - 9. De software moet de woordverzamelingen in alle talen bevatten en combineert woorden tot gesproken aanwijzingen. Vloeiende zinnen of een realistische uitspraak van straat- en plaatsnamen blijven nog ‘wishful thinking', maar de softwarebedrijven zijn er wel hard mee bezig. We zijn al even gewend aan navigatiesystemen die de kaartinformatie voor gans Europa bevatten, maar vergeten dat Europa verder groeit en het wegennet moderniseert. Zo gaat het niet langer over 21 landen, maar biedt o.a. Pioneer de kaartinformatie voor 30 Europese landen aan, waaronder Turkije, Slovenië en Roemenië. Bij Blaupunkt stelt men naast de DVD met 21 West-Europese landen, optionele software voor, die oostelijk Europa afdekt, met Slowakije, Polen, Hongarije, Turkije en de Tsjechische Republiek, naast de hoofdwegen van nog eens 14 bijkomende Oost-Europese landen.

Het opnemen van de vaste snelheidscontroles (flitspalen) is in korte tijd heel algemeen verspreid bij de diverse merken PND's, evenals het aangeven van de geldende max. snelheid, gekoppeld aan een waarschuwingssignaal bij overschrijding. Gek genoeg volgen OE-systemen (optie automerk) deze evolutie niet. Wel opletten want navigatiesystemen die vaste flitslocaties aanwijzen zijn sinds kort illegaal in Zwitserland en mogen er dus ook niet gebruikt worden.

Nog meer vooruitgang op softwarevlak biedt de geïntegreerde simulatiesnelheid voor situaties waarin er geen of beperkte GPS-ontvangst mogelijk is, zoals in tunnels, onder dichte begroeiing (dreef) of tussen hoge gebouwen in steden. Door dit softwarekunstje raakt het navigatiesysteem niet langer de draad kwijt en gaat de begeleiding onafgebroken door. Al geruime tijd is er sprake van software op maat van de motorrijders en vrachtwagenbestuurders. Toch komt deze specifieke software slechts zeer traag doorgesijpeld of blijft beperkt tot enkele landen (veelal de Duitstalige landengroep D, A, CH). Voor vrachtwagens is het immers noodzakelijk weet te hebben van gewichtsbeperkingen op sommige wegen, beperkte doorrijhoogten (bruggen), enz.

Niet te versmaden is de mogelijkheid om aan updates te geraken voor de software. In eerste instantie bedoelen we dan updates voor de kaartinformatie, want het wegennet verandert voortdurend, met de aanleg van weer een rond punt, het wijzigen of invoeren van éénrichtingverkeer, nieuwe straten of naamswijzigingen... Daarnaast is er de wildgroei van flitspalen, die de vraag naar geactualiseerde software eveneens aanwakkert. Tenslotte is het vaak mogelijk om de prestaties van een systeem te verbeteren door softwareaanpassingen. Idealiter wordt de laatste versie van het besturingssysteem als extra bij de meest actuele kaartinformatie toegevoegd.

Updates vereisen niet langer de aankoop van CD's of DVD's, maar kunnen via het Internet als voordeligere download of eventueel ook via een abonnementsformule aangekocht worden. Dat geldt o.a. voor Mio, TomTom en ViaMichelin. Men kan de nieuwste software direct synchroniseren met de PND, maar het is veiliger om ze op een geheugenkaart weg te schrijven, zodat men altijd kan teruggrijpen naar de vorige versie wanneer er iets zou fout lopen tijdens het download- en synchronisatieproces. Bij TeleAtlas hebben ze een ‘Navshop' (www.navshop.com) ingericht, waar men geheugenkaartjes met voorgeïnstalleerde software kan bestellen voor verschillende systemen, waaronder TomTom. Jammer genoeg is het bij OE-systemen (optie automerk) niet altijd gemakkelijk om weet te krijgen van een software-update. Wij pleiten ervoor dat de garage erop zou wijzen wanneer de auto binnenkomt voor onderhoud, doch in de praktijk hebben we dat nog niet mogen meemaken. Het is sowieso al haast onbegonnen werk om weet te krijgen van welk de meest actuele versie is en hoever ze nog compatibel is met het systeem dat in de fabriek werd gemonteerd aan de lopende band. Werk voor verbetering bij de automerken, importeurs en merkverdelers.

Geef commentaar
comments by Disqus