In Car Entertainment Navigatie - En wat morgen?

Navigatie - En wat morgen?
Bekijk 2 foto's
Door: REDACTIE 05-07-2007

We noemden in de vorige hoofdstukken al enkele evoluties die kort bij een marktintroductie staan. Een zeer belangrijke volgende stap wordt allicht een ‘levensecht' sprekende stembegeleiding, gekoppeld aan spraakherkenning, voor het bedienen van het navigatiesysteem. Mercedes-Benz neemt het voortouw met zijn ‘Comand System', aangevuld met ‘Linguatronic'. Het gaat hier uiteraard om een OE-uitrusting (optie af fabriek; 3530 € op de C-Klasse), maar het geeft ongetwijfeld aan wat we later op de ‘aftermarket' mogen verwachten tegen lagere prijzen. Gezien steeds meer PND's een voetgangersmodus aanbieden, is het logisch dat er aangepaste programma's zouden verschijnen voor dit type gebruik. Het zal dan allicht gaan over specifiek toeristisch gerichte software en we weten dat TeleAtlas hier hard aan werkt. Op de laatste CeBIT (wereldwijd de grootste computerbeurs) ontdekten we een Italiaans bedrijf, dat alle skipistes van de Alpenlanden gedigitaliseerd had voor gebruik op PND's. Een schitterend idee, al zijn we er nog niet uit hoe we het vasthouden van onze PND moeten combineren met skiën... Het staat nu al vast dat er snel een ernstig aanbod zal verschijnen van zaktelefoons die de gebruikelijke GSM-functies combineren met navigatie. De eerste modellen zijn overigens al te koop, maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken of de beperkte schermgrootte en de verstaanbaarheid van de luidspreker volstaan voor een efficiënte routebegeleiding. In de auto durven we dat in vraag stellen, maar als voetganger is het uiteraard handig meegenomen, gezien de zaktelefoon toch al lang tot onmisbare begeleider is gepromoveerd.

Wie navigatie nog langer als statussymbool ziet, zal zijn toevlucht moeten nemen tot een origineel door het automerk tijdens de assemblage ingebouwd exemplaar. Het zal immers niet lang meer duren of elke vierwieler heeft wel een PND tegen de voorruit plakken... PND's met goudinleg of bezet met Swarovski-kristallen hebben we - voorlopig? - nog niet opgemerkt.

Tip!

Anders dan men zou verwachten, is het vrij zelden een gebrekkige routebegeleiding die een bron van ergernis vormt voor de gebruikers, maar wel ‘mechanische' details als de bevestiging van het mobiele navigatiesysteem. Het gaat daarbij zowel om de stevigheid van de bevestiging als de stabiliteit (afwezigheid van trillingen). Nog meer ergernis kan voortkomen uit de plaatsing van de PND op de voorruit, zodat deze hinderlijk in het gezichtsveld zit. Onleesbare schermen als gevolg van storende reflecties en/of te kleine schermafmetingen zijn andere vaak vastgestelde problemen met PND's. Hou bij je keuze rekening met die factoren.

Geef commentaar
comments by Disqus