In Car Entertainment Car Audio - Kwaliteit is een trend

Car Audio - Kwaliteit is een trend
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 05-07-2007

Muziekweergave en ook steeds vaker ‘multimedia'-beleving, is weliswaar slechts een klein deel van het technologiearsenaal aan boord van een moderne auto, maar het laat zich wel goed opmerken. Daarom verbinden automerken hun naam aan gerenommeerde merken uit de HiFi-wereld. Dit verschijnsel sluit ook aan bij het streven naar maximale bewoonbaarheid en het personaliseren van het auto-interieur, argumenten die vooral een koopkrachtig publiek aanspreken. Soms gaat het over één enkel exclusief project; soms wordt de samenwerking over het gamma uitgesmeerd. De sleutelwoorden bij een dergelijke ontwikkeling zijn steeds dezelfde: integratie van de techniek die moet beantwoorden aan dezelfde strenge eisen als elke andere component van de wagen - de geluidsinstallatie maakt ook deel uit van dezelfde duurzaamheidsproeven, warmte- en koudetests, crashproeven, enz. - en uiteraard een optimale geluidsweergave binnen de fysische beperkingen van het auto-interieur.

Mercedes-Benz gaf het voorbeeld, toen het begin de jaren negentig scheep ging met het Amerikaanse Bose voor de sonorisatie van zijn toenmalige S-Klasse (de W 140). Mercedes-Benz wisselde Bose voor Harman Kardon, een nieuwe Amerikaanse partner, die de actuele S-Klasse tot concertzaal verheft dankzij een ‘Logic 7' meerkanaalsprocessor en 600 W versterkervermogen, verdeeld over liefst 13 versterkerkanalen.

Vandaag vinden we voorbeelden zat van geluidskunsten op vier wielen. Audi trok naar het Deense Bang & Olufsen om zijn A8 op ene hoger akoestisch niveau te tillen. De luidsprekerroosters van het ‘B&O Advanced Sound System' zijn vervaardigd uit geanodiseerd aluminium, hetzelfde materiaal als voor de carrosserie van de A8 wordt toegepast. VW zocht voor zijn EOS contact met de wereldvermaarde Deense luidsprekerspecialist Dynaudio. Dat resulteerde in 10 luidsprekers, elk aangestuurd door een eigen digitaal versterkerkanaal. Het maximumvermogen bedraagt ruim 600 W. De digitale signaalverwerking houdt rekening met de invloeden van de dakpositie op de akoestiek van het wageninterieur. VW Passat kopers kunnen eveneens een Dynaudio installatie aankruisen op de optielijst. Datzelfde merk levert steeds meer luidsprekers aan de Volvo-assemblagelijnen, terwijl Alpine-versterkers voor de nodige punch zorgen. Volvo biedt zijn ‘Premium Sound'-concept op de C30, C70, alsook op de nieuwste V70 en XC70.

Aston Martin kiest het eveneens Britse Linn voor een exclusieve audiofiele samenwerking. Lexus werkt samen met het Amerikaanse Mark Levinson, een naam als een klok bij de meest fanatieke high end HiFi-kenners.

Mazda vroeg Bose om assistentie en liet een ‘sound system' ontwikkelen voor zijn hartverwarmende MX5 roadster. Het resultaat: een systeem dat het geluid automatisch optimaliseert bij het opengooien van de kap.

Porsche is eveneens overtuigd van het muzikale kunnen bij de Bose-geluidsingenieurs. Het Franse PSA (Citroën & Peugeot) schonk zijn vertrouwen aan het Amerikaanse JBL. Bij Renault gaan ze op de chauvinistische toer en kozen in het thuisland voor ‘Cabasse' als hofleverancier voor het betere muzikale werk.

Geef commentaar
comments by Disqus